הסגר ימי שהוטל על רצועת עזה מהווה ענישה קולקטיבית ובלתי חוקית

ישראל הטילה בשעות מוקדמות של הבוקר (חמישי) סגר ימי מלא על רצועת עזה, שמשמעותו איסור יציאת דייגים אל הים. מדובר על שינוי של ההנחיות לדייגי עזה בפעם ה-15 מאז תחילת השנה, והפעם השמינית בתקופה של פחות מחודש.

2019-06-13_201121

לדברי ארגון גישה "הסגר הימי המלא, פרקטיקה שמוטלת בשרירותיות מאז מרץ האחרון, הוא סנקציה חריפה במיוחד שלא נעשה בה שימוש מאז 2007, אף לא בעתות לחימה. המשחק של ישראל במרחב הדיג מהווה ענישה קולקטיבית ובלתי חוקית של מגזר שלם, על מעשים שאין טוען שקשורים לדייגים באופן כלשהו. צמצום המרחב שוב הוא החלטה שרירותית, הפוגעת במזיד באחד הענפים המאותגרים ברצועה."

יצוין שרק אתמול צומצם מרחב הדיג לשישה מייל ימי (מ"י). לפני תשעה ימים, ב-4 ביוני, פורסם כי ישראל הרחיבה שוב את מרחב הדיג ל-15 מ"י. זאת לאחר שב-29 במאי צומצם מרחב הדיג ל-10 מ"י במקום 15. המרחק המרבי של 15 מ"י היה תקף למשך ארבעה ימים בלבד. השינויים התכופים במרחב הדיג מוצגים כתגובה על הפרחת בלוני תבערה מן הרצועה לעבר ישראל, על אף שאין קשר ספציפי בין מגזר הדיג בעזה לבין האירועים.

ב-1 באפריל השנה הודיעה ישראל כי תרחיב את האזור המותר לדיג מול חלק מחופי עזה ל-15 מ"י, זאת לראשונה מאז הוחלו ב-1995 ההגבלות על האזור המותר לדיג, בהמשך להסכמי אוסלו. המרחב שבו הותר לכאורה לדייגים להרחיק עד 15 מ"י היה אמור להיות מוחל באזור הדרומי של הרצועה, מדיר אלבלח עד רפיח והוא מתאפשר רק עבור ספינות גרירה גדולות בלבד. מאז ההכרזה, צומצם המרחב ב-30 באפריל לשישה מיילים. מ-5 במאי ועד 12 במאי נאסרה היציאה לים לחלוטין.

ההגבלות המתמשכות שאוכפת ישראל על הדיג פגעו קשות בענף הוותיק. רבים נאלצו לעזוב את המקצוע. לפי נתוני האו”ם, מספר הדייגים בעזה ירד מקרוב לעשרת אלפים בשנת 2000 לכ-3,700 דייגים רשומים כיום, כאשר מתוכם רק כ-2,000 עוסקים בדיג באופן סדיר ויומי. הסנקציות התכופות הנוכחיות שוחקות עוד יותר את יכולת הפרנסה של דייגי עזה.