הנשיא מקרון מתנגד נחרצות: נדחה גירושו לצרפת של העציר המינהלי עו"ד סלאח חמורי

נדחה הגירוש ממולדתו של העציר המינהלי הפלסטיני עו"ד סלאח חמורי, שאמור היה להיות מגורש לצרפת מחר (ראשון) בשעות הבוקר. על פי הידיעה שפורסמה היום בעיתון "לה מונד", ממשלת צרפת מתנגדת נחרצות לגירוש. לפיכך הגירוש נדחה לפחות עד יום שלישי הקרוב. כך הודיעה עורכת הדין שלו, לאה צמל. מעמד התושבות של חמורי, תושב ירושלים המזרחית, בוטל בהחלטה של שרת הפנים היוצאת איילת שקד. בצעד נדיר שקד החליטה לגרשו לצרפת הודות לאזרחות הצרפתית שמחזיק חמורי.

"יש לשחרר את בני ולמנוע את גירושו לצרפת", דניס חמורי במהלך מסיבת העיתונאים שנערכה אתמול, שישי, בירושלים המזרחית (צילום: סוכנות הידיעות וואפא)

במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול (שישי) בירושלים המזרחית, הוסיפה אימו של חמורי, דניס: "סלאח מתנגד לגירוש ואני תקווה שגם צוותי אוויר של חברות התעופה השונות יסרבו לתת יד לגירוש אזרח ממולדתו". עוד היא קראה לנשיא צרפת, עמנואל מקרון, לסכל את הגירוש ולהבטיח שבנה ישוחרר בתום מעצרו המינהלי הממושך. על פי "לה מונד", השלטונות הצרפתיים הבהירו שיש "לאפשר לסלאח חמורי להתגורר בחופשיות בעירו, ירושלים, ולאפשר לאשתו ולשני ילדיהם הקטנים לבקרו ללא מגבלות". עוד מסר העיתון כי הנשיא מקרון שוחח על כך טלפונית עם ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד.

עו"ד חמורי העוסק על ידי ארגון אדמיר להגנת האסירים והעצירים הפלסטינים שנסגר בידי כוחות הכיבוש בהוראת שר הביטחון בני גנץ – יחד עם חמישה ארגוני החברה האזרחית פלסטינית נוספים.

במסיבת עיתונאים שנערכה השבוע ברמאללה על-ידי ארגוני החברה האזרחית הפלסטינית נמתחה ביקורת קשה על הגירוש ללא תקדים של עציר מנהלי המוחזק ללא משפט וללא כתב אישום. מנהלת אדמיר, עו"ד סחר פרנסיס, הבהירה שהגליה בכוח למדינות זרות של תושבים פלסטינים מאדמתם או מעירם מנוגדת לחוק הבינלאומי ופותחת פתח לטרנספר של תושבים פלסטינים מירושלים המזרחית שתחת כיבוש ישראלי.

יצוין שחמורי הגיש בחודש אפריל האחרון קובלנה פלילית בצרפת נגד חברת אן.אס.או הישראלית בגין פריצה לטלפון הנייד שלו באופן בלתי חוקי באמצעות תוכנת פגסוס. מאז חודש מארס האחרון נמצא חמורי במעצר מנהלי בטענה שהוא מהווה "סיכון ביטחוני".  חמורי הוא אחד משישה פעילי זכויות אדם פלסטינים שבמכשיר הטלפון שלהם הושתלה תוכנת הרוגלה פגסוס, כך לפי תחקיר של ארגון זכויות האדם הבינלאומי אמנסטי ו"סיטיזן לאב" הקנדי. עם מעצרו, מכשיר הטלפון הנגוע הוחרם ומוחזק בידי כוחות הביטחון הישראלים.

חמורי נעצר בחודש מארס בביתו בכפר עקב שליד ירושלים, יממה לאחר שפרסם מאמר בכתב עת האמריקאי השמאלי "ג'קובין". ישראל ביטלה בשנה שעברה את תושבתו בירושלים, בה נולד והתגורר כל חייו והוא נותר ללא זכויות חברתיות ושירות רפואי. לאשתו אלזה, המתגוררת בצרפת ואם שני בניו הקטנים אסורה הכניסה לישראל מזה שנים רבות.

עוד בנושא