הנהגת המפלגה התפטרה: מפלה לקומוניסטים בבחירות בצ'כיה ולא יהיו מיוצגים בפרלמנט

מהפך בבחירות לפרלמנט בצ'כיה: על פי ספירה רוב קולות הבוחרים, מפלגת השלטון של ראש הממשלה המכהן, אנדריי באביש, נחלה תבוסה והגיע למקום השני בלבד, כשלוש רשימות האופוזיציה הגדולות מן הימין זכו יחד לרוב בפרלמנט.

מנהיג הקומוניסטים, וויטג' פיליפ, מודיע הבוקר על התפטרות כל הנהגת המפלגה עקב הכישלון בבחירות (צילום: המפלגה הקומוניסטית של בוהמיה ומורביה)  

 

מספירת הקולות בבחירות עולה כי קואליציית "יחד" – שבה חברות שלוש מפלגות אופוזיציה, קיבלה 27.8% מהקולות. מפלגת "אנו" ("כן") של באביש קיבלה 27.1%. למקום השלישי הגיעה הקואליציה של מפלגת הפיראטים ורשימה של ראשי עיר ומועמדים עצמאיים, שזכתה ב-15.6% מהקולות. פטר פיאלה, מועמד "יחד" לראשות הממשלה, אמר ששתי הקואליציות, שסיכמו לא לשתף פעולה עם באביש, יכולות כעת להקים קואליציה.

יצוין ששתי מפלגות שתמכו באביש: הקומוניסטית והסוציאל-דמוקרטית, נחלו מפלה קשה בבחירות שנערכו אתמול לא יהיו מיוצגות בפרלמנט כי לא עברו את אחוז החסימה – 5%. עבור הקומוניסטים תהיה זו הפעם הראשונה מאז תום מלחמת העולם השנייה ב-1945 בה לא תהיה סיעת קומוניסטית בפרלמנט בפראג. מתוצאות הבחירות עולה כי המפלגה הקומוניסטית זכה בכ-3.6% מקולות הבוחרים, לעומת כ-8% בבחירות הקודמות. מנהיג הקומוניסטים, וויטג' פיליפ, הודיע הבוקר על התפטרות כל הנהגת המפלגה.

באביש, מיליארדר פופוליסט ניאו-ליברלי שהשלים כהונה בת ארבע שנים ניהל מסע בחירות שנסוב בעיקר סביב הצלחותיו בתחום הכלכלי והתנגדות למדיניות האיחוד האירופי בנוגע להגירה, אך מסע הבחירות שלו קיבל מכה אנושה ימים ספורים לפני היציאה לקלפיות כשמסמכי פנדורה חשפו שורה ארוכה של העלמות שביצע.

הקדנציה של באביש הייתה רצופת שערוריות. המשטרה המליצה להעמיד אותו לדין על הונאה, בעקבות חשד במעילה בכספי הסיוע שקיבלו עסקיו מהאיחוד האירופי. לאחרונה פורסם דו"ח של האיחוד האירופי על הכספים שקיבלה האימפריה העסקית שהייתה בבעלותו של באביש, לפני שהעביר אותה לנאמנות.

הדו"ח של האיחוד קבע שבאביש פעל בניגוד עניינים. באביש הוא אחד האנשים העשירים ביותר בצ'כיה, והונו הוערך השנה על ידי פורבס בכ-3.6 מיליארד דולר. במסמכי פנדורה נאמר כי באביש הסתיר 22 מיליון דולר בחברות קש, והשתמש בכסף כדי לקנות 16 נכסים בדרום צרפת. באביש טען כי אין להאשמות נגדו כל שחר וכי מעולם לא עשה דבר "לא חוקי או לא מוסרי" וכי החשיפה נועדה לפגוע בכהונתו כראש הממשלה לפני הבחירות.