המרצים באוניברסיטאות מצטרפים למאבק על השכר במערכת החינוך; מורים הפגינו מול האוצר

המרצים באוניברסיטאות מצטרפים למערכה על תוספות השכר במערכת החינוך. כך מסרה פרופ' ענת זעירא (האונ' בעברית) העומדת בראש המועצה המתאמת של ארגוני הסגל האקדמי באוניברסיטאות לאלפי חבריהם ברחבי הארץ. המועצה מייצגת את סגלי ההוראה באוניברסיטאות תל-אביב, חיפה, בן גוריון, העברית, בר אילן, הטכניון ומכון ויצמן.

"אנו ניצבים בפתחו של מו"מ על הסכם שכר חדש. תוקף ההסכם שלנו פג כבר בסוף דצמבר 2019 ומאז, למעשה, שכרנו נשחק. השחיקה משמעותית יותר נוכח האינפלציה המתגברת והציפיות האינפלציוניות. כפי שניתן להיווכח גם ממאבקים של ארגונים אחרים, זו תקופה מורכבת ביחסי העבודה הקיבוציים במדינת ישראל. לכן, אנו צופים ומוכנים לכך שגם המאבק שלנו לא יהיה קל", כתבה זעירא.

מורות ומורים מפגינים הבוקר מול משרד האוצר בירושלים בעת מסיבת עיתונאים של השר ליברמן (צילום: הסתדרות המורים)

 

טענות קשות של המרצים כלפי ור"א והאוצר

למרצים הבכירים טענות קשות כלפי האוצר והנהלות האוניברסיטאות. במארס 2020 עם פרוץ משבר הקורונה, המועצה המתאמת של ארגוני הסגל ניאותה "לתת כתף" ולוותר על הפקדות לקרן קשרי מדע בינלאומיים (קקמ"ב) למשך הסמסטר השני בשנת תש"ף. "לצערנו, ויתור זה נוצל על ידי האוניברסיטאות ומשרד האוצר לרעתנו", הוסיפה. לדבריה ור"א (ועד ראשי האוניברסיטאות) ניסתה לכפות על המועצה המתאמת ויתור על חלק מההפקדות לקקמ"ב לשנה נוספת. בתגובה לניסיון הזה, המועצה המתאמת הכריזה באוקטובר 2020 על סכסוך עבודה.

נושא נוסף במחלוקת הוא סל קליטה, חלק מתנאי ההעסקה והזכויות של מרבית חברי הסגל באוניברסיטאות. הממונה על השכר באוצר הנחה את האוניברסיטאות להפסיק באופן חד צדדי את מענק סל הקליטה לחברי סגל אקדמי בכיר חדשים וקבע המתווה החדש מבחין בין חברי סגל חדשים לפי תחום המחקר (מקצועות ההנדסה והייטק מול שאר התחומים). בעקבות צעד חד צדדי זה, המענק שיקבלו רוב רובם של חברי הסגל החדשים יהיה נמוך באופן משמעתי לעומת ההסדרים הקיימים וייווצרו הבדלים בין חברי סגל לפי תחומים ולפי דרגת המענק. במלים אחרות: הנהגת חוזים אישיים וגם על כך הוכרז סכסוך עבודה.

 

לקראת שביתה בבתי הספר

מאות מורות ומורים הפגינו הבוקר (רביעי) מול משרד האוצר בירושלים בעת שנערכה שם מסיבת עיתונאים ובמרכזה: המו"מ על ההסכם הקיבוצי החדש עם הסתדרות המורים. שר האוצר אביגדור ליברמן פרסם היום, שבועיים לפני פתיחת שנת הלימודים, את הצעתו על סך 4 מיליארד שקל במסגרת המו"מ על הסכמי השכר למורים. ליברמן תקף את הסתדרות המורים ואמר: "הנחת היסוד שלהם שאפשר לקפל אותנו חודשיים לפני בחירות. שהדרג הפוליטי ימצמץ. אני מודיע לכם – זה לא יקרה. אם יש קצת רצון, אפשר לסיים את זה עד ליום ראשון". ליברמן איים עוד "יש כאלה שחושבים שממשלה חודשיים לפני בחירות לא תרשה לעצמה שביתה ולפוצץ, כדי לקבל הרבה מעבר למה שמגיע ומה שאנחנו מסוגלים לתת. במקרה שלי, התנהלות אלימה ובריונית לא תשתלם".

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/106825