המפלגה הקומוניסטית הלבנונית: ממשלת בעלי ההון החדשה תיכשל כמו קודמותיה

המפלגה הקומוניסטית הלבנונית סבורה שהממשלה חדשה בביירות תיכשל כמו קודמותיה. כך הגיבו אמש (שבת) הקומוניסטים בעקבות הודעתו של הנשיא מישל עון כי נחתם הצו להקמת הממשלה החדשה, אחרי כשנה מהתפטרותה של הממשלה הקודמת. בראשות הממשלה החדשה יעמוד נאג'יב מיקאתי, בעל הון הנחשב מקורב למשטר הסורי ושכיהן בעבר בתפקיד ב-2005 ובין 2011 ל-2014.

יו"ר הפרלמנט נביה ברי, הנשיא מישל עון וראש הממשלה החדש-ישן נג'יב מיקאתי בעת מסירת ההודעה על הקמת הממשלה החדשה ביום שישי האחרון (צילום: אחמד מסרי)

 

מיקאתי, אמר בנאום בארמון הנשיאות הלבנוני כי הוא ונשיא המדינה, מישל עון הרכיבו ממשלה. "אנחנו נעבוד ביחד יד ביד כדי לעבור את הייאוש ונחזיר את לבנון לצמיחה". כמו כן התייחס מיקאתי לחיזוק היחסים מחדש בין לבנון לעולם הערבי: "אנחנו צריכים לעבוד עם כל מי שאפשר כדי לחזק את לבנון, חוץ מישראל כמובן". מיקאתי צריך עוד לזכות באמון הפרלמנט כדי להתמנות רשמית לראש הממשלה. אך לדברי המפלגה הקומוניסטית הממשלה החדשה נולדה תוך "קומבינה" בין האליטות השולטות המדינה ובלחצן של המעצמות. עוד סבורים הקומוניסטים שהממשלה אינה מסוגלת להתמודד עם המשבר הכלכלי, פוליטי, חברתי וסביבתי במדינה. "לא ייתכן שהאחראיים לביזה של העם הלבנוני ונכסיו יהיה זה מי שישקם את המדינה", הדגישו. "זו ממשלת הבנקים ובעלי ההון ונציגיהם במפלגות הממסד השונות", הוסיפו.

מאז חודש אוגוסט 2020 אין ממשלה קבועה בלבנון אחרי שממשלתו של חסאן דיאב התפטרה בעקבות האסון הכבד בנמל ביירות. בתחילת החודש שעבר ציינו שנה לפיצוץ הנמל בביירות. עימותים פרצו בין כוחות הביטחון הלבנוניים למפגינים המוחים על המצב במדינה. אלפים הגיעו לאזור הנמל שבו נהרגו לפני כשנה כ-200 לבנוניים בפיצוץ. כוחות הביטחון השתמשו בסילוני מים ופצצות עשן כדי לפזר את המפגינים.