המפלגה הקומוניסטית הישראלית לרגל יום האישה הבינלאומי: שוויון ולא פחות

המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) רואה במערכה נגד כל צורות האפליה והקיפוח של נשים ובחתירה לשוויון האישה בכל התחומים נדבך מהותי במערכות החברתיות והפוליטיות.

מערכה זו הניבה תוצאות חלקיות חשובות: עלתה המודעות הציבורית לנושאים כמו אפליית נשים בקידום בעבודה, רצח נשים, עבירות מין והטרדה מינית. אך עדיין נמשכת אפליית הנשים לרעה בשכר, במציאת עבודה, בייצוג בכנסת, ברשויות המקומיות ובמוסדות נבחרים אחרים, ובביצוע המטלות המשפחתיות.

נשים הן רוב המועסקים בעבודות חלקיות וזמניות, בהעסקה קבלנית, בקרב מקבלי שכר המינימום ולמטה ממנו. ביוזמת הממשלה, אושרה בשנה שעברה, במסגרת חוק ההסדרים, העלאה הדרגתית של גיל הפרישה לנשים ל-65. אך העלאה זו מבוצעת מבלי להבטיח רשת הגנה הולמת של תעסוקה ושכר לנשים מבוגרות.

שירותים ציבוריים שנשים הן רוב העובדים בהם ורוב הצרכנים שלהם, כמו חינוך ובריאות, רווחה, שירותים לקשיש – מתמודדים עם מדיוניות ממשלתית של הפרטה ושל קיצוצים בתקציב. נשים בכלל, ונשים חד-הוריות בפרט, זקוקות לדיור ציבורי בדמי שכירות נמוכים ולדיור זול ובר-השגה. הנשים הערביות-פלסטיניות סובלות, נוסף לדיכוי המעמדי והמגדרי, גם מדיכוי לאומי. דיכוי זה בא לידי  ביטוי, בין היתר, בהריסת בתים ובמניעת איחוד משפחות ערביות-פלסטיניות.

נשים יהודיות וערביות-פלסטיניות הן שותפות פעילות במערכות הציבוריות נגד המדיניות של ממשלת בנט-לפיד – הרחבת התנחלויות וצעדי סיפוח. האינטרס של הנשים הישראליות והפלסטיניות הוא השגת שלום צודק שבמרכזו סיום הכיבוש וכינון מדינה פלסטינית עצמאית בקווי ה-4 ביוני 1967, שבירתה ירושלים המזרחית, בצד ישראל.

מק"י שבה ומציינת, כי המאבק לשוויון האישה הוא חלק בלתי-נפרד מהמערכה להגנת החירויות הדמוקרטיות ונגד אפליה וכפיה דתית-פונדמנטליסטית.

ביום האישה 2022 מדגישה מק"י את הערכתה הרבה לחברותיה הוותיקות והצעירות, לפעילות בחד"ש ובתנועת נשים דמוקרטיות בישראל (תנד"י), לכלל הנשים שוחרות השלום והשוויון, כמו גם לפעילות באיגודים המקצועיים, בארגוני הסביבה ובארגונים לצדק חברתי. מק"י הייתה ותמשיך להיות שותפה פעילה בכל מערכה ציבורית שמטרתה: שוויון האישה ולא פחות.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/111024