הממשלה תושבע מחר, מטרתה: חיסול האפשרות להקמת מדינה פלסטינית

עשרה שבועות לאחר הבחירות (29.12), תושבע ממשלת הכהניזם, הגזענות והלהט"בופוביה בראשות בנימין נתניהו. תהליך הקמתה התארך מהצפוי, וסיפק חומר רב עבור מהדורות החדשות. אלה סיקרו במקהלה את משחק הכיסאות עליו ניצח ראש הממשלה הנכנס. אך חבלי הלידה של הממשלה הבאה עלינו לרעה הם כאין וכאפס לעומת הכאב וההרס שהיא צפויה לזרוע בשטחים הפלסטיניים הכבושים ובגבולות ישראל.

    במהלך המו"מ הקואליציוני התכופף נתניהו פעם אחר פעם בפני בן גביר וסמוטריץ'. נציגי הימין הכהניסטי השיבו לו את כתרו, ולכן הוא חב להם. כך, עוד טרם השבעתה, הכשירה הממשלה החדשה בבליץ חקיקה את הכפפת המשטרה ומג"ב לאיתמר בן גביר; את העברת ניהול התוכניות החיצוניות המופרטות של משרד החינוך לאבי מעוז; ואת העברת הסמכות על המנהל האזרחי לבצלאל סמוטריץ'. אין צורך להמתין להקמת הממשלה – מנהיגיה כבר נטלו את החוק לידיהם.

    במהלך השבוע האחרון הצהירו בכירי הממשלה הנכנסת על כוונותיהם להעמיק את האפליה כלפי הפלסטינים אזרחי ישראל וכלפי קהילת הלהט"ב. זאת, בחסות טיעוני "חירות" כאלה ואחרים, שנועדו להסתיר את מבושיהם: הם דוגלים במשנה משיחית, השואפת להקים מדינת הלכה יהודית בין הירדן לים. אין לראות בהצהרות שנשמעות מכיוון הממשלה החשוכה דברי סרק. לראייה: אתר "חדשות 12" דיווח השבוע, כי בעלי צימר סירב לארח זוג מהקהילה הלהט"בית. בקרוב תיחשב אפליה זו חוקית.

    אך בעוד שכוונות ממשלת הכהניזם לדרדר את הדמוקרטיה הישראלית לשפל המדרגה בהחלט מאיימות, אין בשום פנים ואופן להסיט את המבט ממטרתה המרכזית: חיסולה הסופי של האפשרות להקים מדינה פלסטינית בצד ישראל. גם בנושא זה החלה הממשלה לפעול. חשיפת המו"מ הקואליציוני העלתה כי התנאי הראשון לכניסתה של

סיעת הציונות הדתית לממשלה הוא הכשרת "ההתיישבות הצעירה", קרי: מאחזים שמקימים מתנחלים כראות עיניהם על אדמות פלסטיניות גנובות.

     הכשרת גזל האדמות הפלסטיניות תהיה כלי עיקרי בו תשתמש הממשלה לדחיקת התושבים הפלסטינים מאדמתם. השבוע התריע הארגון עמק שווה על כוונת הממשלה להרחיב באופן משמעותי את סמכויותיה של רשות העתיקות בשטחים הכבושים (ר' עמוד 4). הרשות מתפקדת כזרוע נוספת של הכיבוש, ובאפשרותה להכריז על אדמה פלסטינית כלשהי כ"אתר ארכיאולוגי", ובכך לדחוק את בעליה החוקיים אל מחוץ לה. המנגנונים להכשרת גזל האדמות ילוו כמובן במיליציות החמושות והרצחניות עליהן מפקד בן גביר כבר עתה.

    צחנת ריקבון הכיבוש חלחלה לכל שדרות החברה. היא מכה באפם של אזרחי המדינה, אך אלה טרם התארגנו בתנועה דמוקרטית רחבה המתנגדת לממשלה הכהניסטית. הפגנות נקודתיות ואופוזיציה טכנוקרטית המובלת על ידי גנרלים לשעבר לא ירתמו את הרוב הגדול בחברה, הנפגע מממשלת הימין הקיצוני. הציבור המתנגד לממשלה לא ימצא את מנהיגיו בקרב המעמד הבורגני. כמה מנציגי בעלי ההון אמנם יצאו חוצץ נגד מדיניות הממשלה המסתמנת, אך הם עשו זאת אך ורק מחשש לפגיעה ברווחיהם ובנכסיהם. עד עתה, הם לא פצו פה נוכח זוועות הכיבוש ויוקר המחייה הגואה.

    הדרך היחידה להפיל את שלטון הימין הכהניסטי, המאיים על שלומם של מרבית יושבי הארץ, היא מאבק אזרחי ודמוקרטי חוצה מגזרים. על תושבים מכל חלקי החברה לשלב ידיים ולהקים חזית דמוקרטית אנטי-פשיסטית ובה יהודים, ערבים, נשים, להט"בים, חילונים ודתיים, חברי איגודי עובדים וארגוני חברה אזרחית. יש להתחיל במאמץ הדמוקרטי ביום השבעת הממשלה – בהפגנה המתוכננת מול הכנסת בהשתתפות עשרות ארגוני שמאל .