הממשלה תומכת בהצעת חוק של הליכוד הפוגעת בחופש המחאה והביטוי באוניברסיטאות

ממשלת השינוי תומכת בהצעת חוק של הליכוד הפוגעת בחופש המחאה והביטוי באוניברסיטאות. ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה הבוקר (ראשון) מתן חופש הצבעה על הצעת החוק של ח"כ אלי כהן (הליכוד), שבה הוא מציע "לאסור הנפת דגלי מדינות אויב, לרבות דגלים פלסטינים, במוסדות שממומנים על ידי המדינה, כולל אוניברסיטאות". רק שני שרים הצביעו נגד ההצעה – השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ממרצ, והשר נחמן שי ממפלגת העבודה. יצוין שההחלטה על מתן חופש ההצבעה לחברי הקואליציה ביחס להצעה של האופוזיציה נחשבת חריגה.

דגלים פלסטינים בכיכר אנטין בפתח אוניברסיטת ת"א באירוע לציון הנכבה, 15 במאי 2022 (צילום: זו הדרך)

 

"את הצביעות וההסתה של חלק מערביי ישראל יש לעצור", אמר ח"כ אלי כהן שאיים בגירוש אזרחיה הערבים של ישראל: "הם רוצים ליהנות מתקציבי מדינת ישראל ובו בעת להתריס כנגד מדינת ישראל ולפגוע בריבונותה. לכן הצעת החוק שהגשתי תאסור על הנפת דגלי מדינות אויב לרבות הרשות הפלסטינית במוסדות המדינה. מי שאגב רואה את עצמו כפלסטיני יקבל מאיתנו את כל הסיוע הנדרש לעבור במסלול חד-כיווני לעזה".

ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) אמר כי "החלטת ועדת השרים לחקיקה לאפשר חופש הצבעה על 'חוק דיכוי הדגלים' היא המשך יישור הקו של ממשלת השינוי עם הפשיזם הביביסטי במלחמתו נגד העם הפלסטיני וזהותו. לא יעזור להם – הדגל הפלסטיני יונף ושחרורו של העם הפלסטיני יושג".

במקביל, ועדת החינוך של הכנסת בראשות ח"כ שרן השכל (תקווה חדשה) קיימה הבוקר דיון בנוגע לחופש הביטוי בקמפוסים. היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד נירה למאי-רלבסקי, הבהירה: "לפי הנחיית היועמ"ש מ-2014, הנפה או הצגה בלבד של דגל הרשות הפלסטינית שהוא גם דגל אש"ף, לא מהווה עבירה כשלעצמה מאחר שמדובר ברשות שלמדינת ישראל יש הסכם מדיני עמה.

יו"ר התאחדות הסטודנטים ואיש הימין הקיצוני, אלחנן פלהיימר, אמר בדיון: "אני מייצג 350 אלף סטודנטים. נראה שההסתה בקמפוסים הולכת ומתלקחת. צריך להיות גבול. כרגע השטח מרגיש שיש הפקרות מוחלטת. יש להטיל סנקציות גם על מי שאוסר הנפת דגלי ישראל בקמפוסים". "למה הציבור הימני הקיצוני בוחר דווקא בנשים כדי לאיים עליהן? זה לא אקראי שבחרו בשתי בחורות כדי להפעיל נגדן קמפיין הסתה בעקבות האירוע לציון הנכבה שנערך בקמפוס בבאר-שבע" – חשפה ווטן מהדי, סטודנטית החברה בתא חד"ש באוניברסיטת בן גוריון שהפכה מטרה לאלימות והסתה מצד גורמים פשיסטיים". "אני סטודנטית שסובלת מקמפיין הימין הקיצוני. כתבו עלינו 'שיאנסו אותנו' ודברים קשים אחרים. האם מפחיד אותם שאישה ערביה לוקחת חלק במאבק צודק?", שאלה.