הממשלה אשרה את התקציב הניאו-ליברלי על רקע הפגנות החקלאים, המתמחים והפעילים החברתיים

ממשלת הימין אישרה הבוקר (שני) את תקציב המדינה ואת חוק ההסדרים לשנים 2021 ו-2022. את התקציב שאושר גיבש שר האוצר, אביגדור ליברמן. ראש הממשלה נפתלי בנט אמר כי: "בשעה טובה, יש תקציב בישראל. לאחר שלוש שנים של קיפאון, ישראל חוזרת לעבוד". הסכמות העיקריות שהתגבשו הובילו להגדה משמעותית של תקציבי הצבא והכיבוש וכן מתן תוספת של 2 מיליארד שקל לתקציב הבסיס של משרד הבריאות שתוביל לקיצוץ רוחבי של 1.5% בתקציבי יתר המשרדים – פרט למשרד הביטחון.

מחאה החקלאים נגד ממשלת בנט-ליברמן (צילום: מטה המאבק)

 

עם אישור התקציב בממשלה הודיעה שרת הפנים איילת שקד "הגדלנו את התקציב הייחודי ליהודה ולשומרון ביותר מ-50%, בנוסף הקצבנו תשתיות ליו"ש". יצוין שכבר עתה, ההתנחלויות בשטחים הפלסטינים הכבושים זוכות לתקציבים גבוהים בהרבה לעומת הרשויות המקומיות במדינת ישראל. בנוסף, אושרו כספים קואליציוניים בסך 900 מיליון שקל ב-2021 וב-2022. רוב הסכום מיועד למפלגתה של השרה שקד, ימינה, שבראשה עומד ראש הממשלה נפתלי בנט. חלק גדול מכספים אלה יעשו את דרכם להתנחלויות. כחלק מאישור התקציב אושר גם חוק ההסדרים, שכולל שורת רפורמות ניאו-ליברליות – בהן העלאת גיל הפרישה לנשים ל-65, פגיעה קשה באיתנות של קרנות הפנסיה והפניית כספי עובדים לשוק ההון, אגרת גודש בכניסה לתל אביב, הקלות ביבוא ועוד.

ראשי הנהגת החקלאים תקפו היום את הממשלה, לאחר שהרפורמה במסגרת חוק ההסדרים אושרה על ידה. "מאות אלפי הקולות שניתנו במרחב הכפרי לממשלת השינוי חשים נבגדים. נמשיך להיאבק בכל הכוח בתוך הכנסת ובכל הכלים העומדים לרשותנו עד לביטול הגזרות", אמרו והוסיפו כי "החלטת הממשלה היום, לאשר את הרפורמה בחקלאות בתוך חוק ההסדרים, מבלי להגיע עמנו להסכמות, היא בבחינת גרזן על צווארה של החקלאות הישראלית". יצוין שהחקלאים קיימו אמש הפגנה רועשת ליד משרד ראש הממשלה בעת הדיון על התקציב.

גם המתמחים לרפואה החברים בארגון מרשם הפגינו אמש בירושלים. הם זועמים על כוונת האוצר להקצות תקציב לטובת קיצור תורנויות המתמחים שייפרס על פני 10 שנים. יו"ר ארגון המתמחים, ד"ר ריי ביטון, כתב לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשר הבריאות ניצן הורוביץ: "בימים האחרונים נודע לנו כי המתווה לקיצור תורנויות 26 שעות ברצף של הרופאות והרופאים המתמחים, מובא לאישור הממשלה. כמו כן נודע לנו כי הפתרון נפרש על פני עשר שנים. "הרופאות והרופאים המתמחים יחד עם הסטאז'רים  והסטודנטים לרפואה לא ישלימו עם מתווה זה. אנו מבקשים להודיע כי קיצור צריך לחול מיד על כלל המקצועות ויישומו המלא צריך להסתיים תוך שנתיים – לכל היותר'". ד"ר ביטון הדגישה: "ככל והמתווה יאושר שלא על פי לוחות זמנים אלו, אנחנו ניאלץ להילחם על זכויותינו בכלים שונים העומדים לרשותנו. לא נהסס לשבות ואף להתפטר באם יגזרו עלינו עשור שלם של תנאי העסקה לא אנושיים".

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/105173

 

סרטון – מחאה המתמחים, אמש, ליד ישיבת הממשלה:

https://www.facebook.com/mirsham.org/videos/1461713497531449