הממונה על בית הדין המשמעתי באונ' בן-גוריון קבע כי יש פגמים יסודיים בהליך נגד פעילת חד"ש

הממונה על בית הדין המשמעתי באוניברסיטת בן-גוריון קבע כי נפלו פגמים "יסודיים ומהותיים" בהליך נגד פעילת חד"ש שהזכירה את המילה "שהידים" בדברים שנשאה בעצרת לציון יום הנכבה בקמפוס. במכתב ששלח להנהלת האוניברסיטה בחודש שעבר ופורסם ב"הארץ", דרש בתחילה הממונה פרופ' אבי רובין לעצור את העמדתה לדין של וטן מאדי, בשל היותו "רצוף פגמים ואי-צדק". למרות עמדתו, הוחלט להשלים את ההליך.

בית הדין המשמעתי באוניברסיטת בן-גוריון הרשיע ב-20 באוקטובר האחרון את מאדי, בעבירת "אי-ציות לרשויות" הקמפוס משום שהזכירה את המילה "שהידים" בדברים שנשאה בעצרת לציון יום הנכבה. שניים מהדיינים דחו את טענת הסטודנטית שהמילה שהידים אינה מתייחסת בהכרח למחבלים מתאבדים, וקבעו שהיה עליה להימנע מלהשתמש בה לאור המשמעות שמייחס לה הציבור הרחב. דיין נוסף התנגד להרשעה.

פרופ' אבי רובין (צילום: אוניברסיטת בן-גוריון)

 

הממונה רובין מנה במכתבו שורת ליקויים שנפלו בהליך שננקט נגד מאדי, ובהם החלפת שופטת לאחר שכבר התקיים הדיון. "כל מי שעיניו בראשו יבחין שהחלטת השופטת החלופית מנוסחת ברישול (ו)לא מנומקת כראוי", הוא כתב, וציין כי השופטת קבעה בהחלטתה שדבריה של הסטודנטית הובילו לאלימות, אף ש"איש מהצדדים, כולל התביעה, לא טען שהמעשה שעליו נשפטה הוביל לאלימות". עוד כתב הממונה כי "לא ברור לאיזה מעשה של אלימות מתכוונת השופטת". זהותה של השופטת, חברת סגל האוניברסיטה, נותרה חסויה, ורובין מתח על כך ביקורת במכתבו.

רובין כינה את דברי השופטת "חסרי אחריות", ומזהיר כי הם חושפים את הסטודנטית "לסכנה ממשית", שכן "באווירה הנוכחית, עלול להיות מי שינצל את ההאשמה החמורה הזאת" וייחס לסטודנטית "השתתפות אקטיבית במעשי אלימות וטרור". הוא הוסיף כי הדברים חושפים את האוניברסיטה לתביעת לשון הרע. "החלטתי לעצור את ההליך בשלב הזה נועדה לא רק להפסיק את מחול השדים הזה, הרצוף פגמים ואי-צדק, אלא למנוע פגיעה נוספת בשמה הטוב של האוניברסיטה", כתב.

מהאגודה לזכויות האזרח המייצגת את מאדי נמסר כי "מכתבו של פרופ' רובין חושף פגמים מסמרי שיער" שנפלו בהליך. היועץ המשפטי של האגודה, עו"ד דן יקיר, הזכיר כי האגודה פנתה לאוניברסיטה והתריעה כי ההליך המשפטי נגד מאדי לקה בפגמים שונים ש"זיהמו אותו וגרמו לפגיעה קשה בזכויות הבסיסיות ביותר של מאדי להליך הוגן". באגודה דרשו לבטל את ההליך בשל "עינוי הדין ועיוות הדין" שנגרם לטענתם למאדי.

יצוין שבישיבה של הנהלת האגודה הסוציולוגית הישראלית שנערכה בתחילת השבוע בשאלת חופש הביטוי במוסדות האקדמיים הוחלט לגנות את ההליך המשמעתי באוניברסיטת בן-גוריון נגד פעילת חד"ש וטן מאדי. בית הדין המשמעתי באוניברסיטת בן-גוריון הרשיע ב-20 באוקטובר האחרון את מאדי, בעבירת "אי-ציות לרשויות" הקמפוס משום שהזכירה את המילה "שהידים" בדברים שנשאה בעצרת לציון יום הנכבה. שניים מהדיינים דחו את טענת הסטודנטית שהמילה שהידים אינה מתייחסת בהכרח למחבלים מתאבדים, וקבעו שהיה עליה להימנע מלהשתמש בה לאור המשמעות שמייחס לה הציבור הרחב. דיין נוסף התנגד להרשעה.

בהצהרה שפורסמה נאמר "מאז אירועי מאי 2021 התרבו מאד גילויי גזענות ואלימות כלפי סטודנטים ערבים-פלסטינים בקמפוסים ולעיתים גם כלפי מרצים. זאת באופנים פיזיים, מילוליים ודיגיטליים כאחד ובמקביל לאירועים קשים אחרים של אלימות מחוץ לקמפוסים". האגודה הסוציולוגית הישראלית "מחויבת להתייצב לצד ההגנה על אפשרותם של סטודנטים וסטודנטיות להביע את דעותיהם בקמפוסים ומביעה דאגה רבה ואכזבה עמוקה מהחלטתה של אוניברסיטת בן -גוריון בנגב להעמיד לדין משמעתי סטודנטית אשר השתמשה בהפגנה במילה 'שהידים' כחלק מציטוט מתוך מאמר של המשורר מחמוד דרוויש."

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/116606