המוקד לפליטים ולמהגרים: כשלים בגישה למערכת המקלט בישראל

המוקד לפליטים ולמהגרים פרסם לאחרונה נייר עמדה חדש: "מתדפקים בשער" – המצביע על הכשלים בגישה למערכת המקלט במדינת ישראל. מפניות שהגיעו לקו החם של המוקד עולה כי בחודש ינואר 2017 הרשות הפסיקה לקלוט בקשות חדשות, עובדה המהווה הפרה חמורה של מחויבות המדינה לפי אמנת הפליטים.

עובדה זו גם עומדת בסתירה מוחלטת להכרזותיה החוזרות ונשנות של הרשות לפיהן מערכת המקלט בישראל עומדת בכל הסטנדרטים הבינלאומיים. בעקבות פנייתנו ופניות ארגוני זכויות אדם נוספים, החלה הרשות לאפשר את כניסתם של בין 70 ל-100 אנשים ביום.

2017-11-19_201707

מהמוקד נמסר "זה למעלה משנה אנו פונים לרשות ומתריעים על הכשלים בגישה ליחידת הטיפול למבקשי מקלט. שלחנו דרישות חוזרות ונשנות לשוב ולקלוט בקשות כפי שישראל מחויבת לעשות. מאחר שלא ניתן מענה לפניותינו, הגשנו עתירה לבית המשפט העליון בדרישה למצוא פתרון בהול למצב. לא ייתכן שעשרות אלפי פונים, שמבקשים הגנה, לא יוכלו להגיש את טופס הבקשה בשל התור הארוך והעומס הכבד".

להיעדר האפשרות המעשית להגיש בקשות מקלט יש השלכות גורליות: כל מי שלא עלה בידו להגיש בקשה – מסיבות שאינן תלויות בו – עומד בפני סכנת מעצר ממשית וחשוף לגירוש מידי למקום בו חייו עלולים להיות בסכנה.

המוקד קורא לרשות האוכלוסין וההגירה לאפשר הגשת טפסים באופן מקוון וכן ולהגדיל את מספר הלשכות והפקידים שהוכשרו לתת מענה לקהל מבקשי המקלט. כמו כן "יש לטפל בבקשות המקלט תוך פרק זמן סביר על מנת להבטיח שגורמים בעלי עניין לא ינצלו את חוסר התפקוד של מערכת המקלט בישראל במטרה לעקוף מנגנוני הגירה רשמיים, כפי שתיארנו בהרחבה בנייר העמדה הנוסף שפרסמנו לאחרונה: 'בדלת האחורית'".

לדו"ח החדש המלא:

http://hotline.org.il/publication/knocking_heb