המדיניות הניאו-ליברלית של ממשלת מקרון במרכז מחאת האפודים הצהובים ההמונית בצרפת

אלפים רבים של מפגינים זועמים גדשו בשבת שעברה את השאנז אליזה בפריס, בירת צרפת, במחאה על העלאת מחירי הדלק ב-1 בינואר 2019 ונגד מדיניותו הכלכלית והחברתית הניאוליברלית של נשיא המדינה עמנואל מקרון.

היה זה השבוע השני של ההפגנות המוניות ברחבי צרפת לרבות חסימות כבישים ורחובות. כוחות המשטרה ניסו להדוף את המפגינים, עוטי אפודים צהובים זוהרים, באמצעות גז מדמיע וזרנוקי מים. 25 מפגינים נפצעו במהלך הדיכוי הקשה שביצעו יחידות המשטרה המיוחדות, לרבות חמישה שוטרים. קרוב ל-100 מפגינים נעצרו. יצוין שהפגנות "האפודים הצהובים" התפשטו גם לבלגיה השכנה ולמושבות צרפת שמעבר לים, בייחוד באי ראוניון שבאוקיאנוס ההודי.

2018-12-01_154931

חקלאים מצטרפים למחאה בשבת שעברה ליד העיר לימוז' (צילום: הומניטה)

פעילי המחאה מכנים את עצמם "האפודים הצהובים", על שם אפודי הבטיחות הזוהרים שנהגים נדרשים להחזיק במכוניתם למקרה חירום. בהפגנות ההמוניות תומכים עובדים רבים, גמלאים, עובדים עצמאיים וסוחרים קטנים. כולם קרבנות המדיניות הניאוליברלית רבת השנים. הם מכנים את מקרון "נשיא העשירים", שרים את ההמנון הלאומי ("לה מרסייז"), סמל המהפכה הצרפתית, וקוראים להתפטרותו של הנשיא.

הם נושאים שלטים שעליהם נכתב "מקרון הגנב" ו"מקרון הביתה!". בשבוע הראשון לפרוץ המחאה, נטלו בה חלק כמעט 300 אלף בני אדם ברחבי הרפובליקה. בין היתר הם הציתו צמיגים, שיבשו את התנועה בכ-2,000 צמתים ורחובות, וחסמו את הגישה למחסני דלק, למרכזי קניות ולכמה מפעלים.

חרף השתתפותם של עובדים רבים, ביניהם אנשי ועדים, לא זכתה המחאה בתמיכתם של האיגודים המקצועיים. רק הקונפדרציה הכללית של העובדים (ה(CGT קראה לחבריה להצטרף להפגנות לקראת המחאות שיתקיימו היום (שבת) ומחר. מפלגות השמאל פרסמו מצדן מנשר תמיכה משותף בהפגנות, גינו בחריפות את מדיניות ממשלת מקרון וקראו להתפטרותו. על המנשר חתמו בין היתר המפלגה הקומוניסטית, מפלגת השמאל של ז'אןלוק מלנשון, המפלגה האנטיקפיטליסטית החדשה, מפלגת השמאל הדמוקרטי והחברתי, התנועה למען הרפובליקה והסוציאליזם ועוד. למרות זאת, ישנם מפגינים המקפידים להגדיר את עצמם כ"עצמאיים מכל מפלגה משמאל, מרכז או ימין".

"יש לנו דרישות ממוקדות מאוד"

אחת מפעילות "האפודים הצהובים", ביאטריס טראקול, תושבת הכפר בורגארגנ'טאל שבמחוז לוא בדרוםמזרח צרפת (המונה 3,000 תושבים), פרסמה טור בעיתון הקומוניסטי "הומניטה" ובו הסבירה את הסיבות בגללן היא לוקחת פעיל חלק במחאות.

"האפודים הצהובים היא תנועה חברתיתאזרחית ולה דרישות ממוקדות מאוד. אמנם הקש ששבר את גב הגמל היה הניסיון להעלות את מחירי הדלק בשם 'הגנת הסביבה'. ואולם, הסיבה האמתית, לדעתי, להתייקרות הדלק היא שממשלת העשירים מעוניינת שננטוש את כלי הרכב הפרטיים כדי לפנות מקום לתאגידים הגדולים: גוגלקאר, אפלקאר, טסלה, אובר ועוד מוצרים שתיכף יונחתו לשוק", כתבה. "בצרפת התאגידים שולטים והממשלות מבצעות. נשאלת השאלה, בידי מי השלטון".

עוד היא הסבירה, כי "לאחר מבוא קצר זה, נעמוד על עיקרי הדרישות של המחאה החברתית: הורדת מיסוי היתר הרובץ על השכבות העממיות; העלאת שכר המינימום, שבעקבות העלייה ביוקר המחייה הפך את שכר העובדים לשכר עבדים; פנסיות ראויות עבור כל אלה שעבדו קשה במהלך חייהם, ולאחר פרישתם לגמלאות והעובדה שלא ניתן לנצלם עוד –נזנחים ללא אמצעי קיום; שיקום השירותים הציבוריים שבגסיסה, ופיתוח מערך תחבורה ציבורית יעיל, זול וצודק".

טראקול הדגישה בסיום דבריה: "כל אלה אינן דרישות שמעלים הנתינים כלפי המלךכליכול. אלה דרישות של אזרחים הנאבקים למען זכויותיהם. אמנם המלוכה אינה קיימת עוד, אבל דומה כי המדינה נמוגה לטובת אוליגרכיית ההון. גם ראשי הערים והמועצות המקומיות תומכים בדרישות שלנו ומתנגדים למדיניות הממשלה. אנו דורשים דמוקרטיה אמתית, של העם, בידי העם ולמען העם".

הקומוניסטים עם המחאה החברתית

ועידת המפלגה הקומוניסטית הצרפתית נערכה ליד פריס בשבוע שעבר (24 עד 27 בנובמבר). בוועידה נבחר מזכ"ל חדש, פביאן רוסל, חבר פרלמנט ועיתונאי לשעבר, שמתח ביקורת חריפה על ממשלת מקרון. רוסל נבחר לתפקיד במקומו של המזכ"ל בשמונה השנים האחרונות, פייר לורן.

בחירתו של רוסל מסמלת חיזוק של האגף השמאלי במפלגה, שקיבל את תמיכתם של רוב צירי הוועידה ושביקר בחריפות את העמדות הפוליטיות שקידם המזכ"ל היוצא. יותר מ-800 צירי הוועידה תמכו בהצעת החלטה, לפיה הקומוניסטים מתגייסים ותומכים ב"תנועה החברתית נגד יוקר המחיה ולמען צדק חברתי".

רוסל הבהיר בראיונות האחרונים לכלי התקשורת הצרפתיים כי "אין לממשלת מקרון מענה לדרישות המפגינים. הדרך היחידה שהיא נוקטת כדי להתמודד עמן היא אלימות משטרתית". גם ראש הרשימה הקומוניסטית בבחירות לפרלמנט האירופי, סגן ראש העיר פריס יאן ברוסה, מסר לעיתונות: "אנו תומכים במאבקם של המפגינים באי הצדק החברתי".

אפרים דוידי

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב