הליכוד נגד בעלי מוגבלויות; המפלגה תשלם 45 אלף שקל לקריים מיניסטר, שוברים שתיקה ועומדים ביחד

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, דחה אתמול (שישי), דחה את עתירות הליכוד נגד הארגונים קריים מיניסטר, שוברים שתיקה ועומדים ביחד. עוד פסק השופט עמית כי המפלגה תשלם לכל אחד מהארגונים שעתרה נגדם 15 אלף שקל בגין הוצאות משפט.

מתוך דף הפייסבוק של קריים מיניסטר

 

העתירה של הליכוד נגד ארגון עומדים ביחד, הפועל לעידוד הצבעה בחברה הערבית, הוגשה בטענה כי הקמפיין שהעלו לעידוד הצבעה עובר על חוקי הבחירות. אך השופט עמית קבע שעתירה לוקה בחסר וכי "גם בעתירה עצמה לא נטען כי הקמפיין קורא במפורש להצביע בעד רשימה, או אפילו מספר רשימות מסוימות". בעומדים ביחד צייצו שכל שקל ילך לעידוד הצבעה ערבית: "השופט החליט שהם ישלמו לנו 15 אלף שקל ואנחנו מתחייבים שכל שקל ילך לעידוד עוד מצביעים ערבים ביום שלישי".

משוברים שתיקה נמסר: "הליכוד ניסה באופן בריוני להשתיק את הקולות בישראל שמתנגדים לכיבוש ולא בחל גם בהגשת תצהיר שקרי. מראש היה ברור שמדובר בעתירת סרק חסרת סיכוי – הכל חלק ממסע ההשתקה של הליכוד כנגד ארגוני החברה האזרחית ובניסיון עלוב לצייר את וועדת הבחירות כוועדה מוטה".

בעתירה נגד קריים מיניסטר טענו בליכוד כי מדובר ב"תנועת שמאל פוליטית שמטרתה למנוע מהליכוד בראשות בנימין נתניהו להקים ממשלה בכנסת ה-25". השופט עמית כתב בהחלטתו כי הליכוד לא הציגה נתונים על מחזורי הפעילות של קריים מיניסטר מערכת הבחירות הנוכחית ואפילו לא בשנת 2022 והוסיף כי התנועה "הוציאה השנה 825 שקל בלבד", מעט פחות מ-8.0% מהסכום שקבוע בחוק בהגדרה של גוף פעיל בבחירות.

לסיום כתב השופט עמית לגבי שלושת העתירות: "נראה כי לעמדת העותרת די בכך שדרכן האידאולוגית של המשיבות שונה מדרכה, ולכן אין צורך בראיות כדי להוכיח שהן מבצעות פעילות אסורה נגדה. אך זהו אינו הדין. המחוקק בחר לקבוע שההגבלות שנקבעו בחוק מימון מפלגות חלות רק על פעילויות מסוימות, ורק בהיקף מסוים".

יצוין שהליכוד ביקש ביום חמישי מיו"ר ועדת הבחירות להגביל את הצבעתם של בוחרים עם מוגבלויות, כך שיוכלו להצביע רק בתחומי היישוב שבו הם מתגוררים. זאת, בנימוק שהדבר יצמצם את השימוש של אנשים ללא מוגבלויות בקלפיות נגישות.

יו"ר הוועדה, שופט בית המשפט העליון יצחק עמית, הבהיר לליכוד כי הדרישה מנוגדת לחוק, המאפשר להם להצביע בכל קלפי נגישה. "קיבלתי בהפתעה את מכתבך, בו אתה עותר בפניי, בדף לוגו של משרדך המכובד, לפעול בניגוד לדין", כתב עמית בתגובה לפנייה של עו"ד אילן בומבך מטעם הליכוד. הוא ציין כי "כל פגיעה בזכות לבחור, שנתן המחוקק באופן ברור העולה מלשון החוק, עליה להיעשות בצמצום".