הכנסת אישרה את התיקון לחוק האוסר על פרסום מוצרי טבק בעיתונות המודפסת

הכנסת אישרה אתמול (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית את החוק האוסר פרסום מוצרי טבק בעיתונות המודפסת. ההצעה עברה ברוב של שבעה חברי כנסת וללא מתנגדים, וזאת על אף שסיעות הימין הודיעו אתמול כי בכוונתן להצביע נגד כל הצעת חוק של הקואליציה. לפי החוק שהציעו חברי הכנסת עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) ומוסי רז (מרצ), החרגת העיתונות המודפסת מאיסור פרסום מוצרי הטבק תבוטל בהדרגה, כך שהפרסום יפחת בכל שנה עד להפסקת הפרסום לחלוטין ב-2029.

להפסיק לעשן, למען הבריאות והסביבה (צילום: כללית שירותי בריאות)

 

בדברי ההסבר נכתב: "בחודש דצמבר 2018 התקבל חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק שכוונתו הייתה למנוע פרסום מוצרי טבק בכל אמצעי התקשורת ברוח האמנה עליה חתומה ישראל. אלא שהחוק כולל החרגה של העיתונות המודפסת ומאפשר המשך פרסום מוצרי טבק ועישון בעיתונות. יצוין כי מדינת ישראל היא המדינה היחידה בעולם שמחריגה את העיתונות המודפסת מאיסור פרסום של מוצרי טבק ועישון. ההחרגה מנוגדת לאינטרס הבריאות של אזרחי ישראל ולמתחייב מאמנת המסגרת לפיקוח על הטבק, שאותה ישראל אשררה".

יצוין שבמחקר שפרסם מרכז המחקר והמידע של הכנסת, התברר כי בני הנוער בגילאים 15-18 חשופים לעיתונות המודפסת ולכן עלולים להיות מושפעים מהפרסומות בה. ממחקרים בעולם עולה כי במדינות שבהן נאסר לפרסם מוצרי טבק בכל אמצעי התקשורת, לרבות העיתונות המודפסת, חלה ירידה משמעותית במספר המעשנים. כמו כן, מחקר חדש של המיזם למיגור העישון, לרגל היום הבינלאומי למאבק בעישון שחל אתמול מגלה: מספר בני הנוער בישראל המעשנים מדי יום זינק פי שניים בארבע השנים האחרונות. הסיגריות האלקטרוניות הפכו ל"שער" לעישון, כאשר כל ילד שני (בגילי 14-12 ) וכל נער שלישי החלו את דרכם כמעשנים באמצעותה. מסקנת המחקר היא שגיל התיכון הפך לתקופה המרכזית – לא רק של התנסות ראשונה ומגוונת במוצרי עישון, אלא גם להפיכת המתנסים למעשנים פעילים לשארית חייהם.

לפי הממצאים, שיעור בני הנוער בגילי 17-15 המעשנים מדי יום זינק פי שניים בארבע השנים האחרונות: מ-4.7% בשנת 2019 ל-9.7% מעשנים ב-2022. בקרב בני 19-18 נשבר שיא: מ-25% מעשנים ב-2019, ל-35% ב-2021 ו-39% השנה – פי 1.5 ביחס לשיעורי העישון בקבוצת גיל זו טרם שיווק הסיגריות האלקטרוניות.

תחילה הציעו רז וכסיף כי החרגת העיתונות הכתובה מאיסור הפרסום תבוטל מיד. אולם, בדיון בוועדת הכלכלה בפברואר שבו אושרה הצעת החוק לקריאה ראשונה, הציג ח"כ רז פשרה לפיה הפרסום בעיתונות יופחת בהדרגה עד שייאסר כליל בעוד שבע שנים. במהלך הדיונים בוועדה אושרו, לבקשת משרד הבריאות, הגבלות שיחולו על הפרסום בעיתונות בתקופת הביניים: פרסומת למוצר עישון לא תציג מוצר אחד, כמו סיגריה אלקטרונית, כעדיף על מוצר אחר; מוצר העישון לא יוצג בפרסומת אלא תמונה או איור של האריזה האחידה; ולא יוצגו ברקודים או הפניות לאתרי אינטרנט.

סגן שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן היה זה שעמד בשנים האחרונות על החרגת העיתונות המודפסת מהחוק האוסר על פרסום מוצרי הטבק. בינואר 2020 חשף "דה מרקר" תצהיר של הח"כ לשעבר יהודה גליק, שחשף את מאחורי הקלעים של ההחרגה שיזם ליצמן, שקשור לעיתון "המודיע" שם פרסמו חברות הטבק במאות אלפי שקלים. מאוחר יותר קבע היועמ"ש אביחי מנדלבליט כי לליצמן אסור לעסוק בנושאים שיש להם השפעה על הכנסות העיתון. ההחרגה נתמכה גם על ידי העיתונים המודפסים האחרים, ובהם "הארץ" ו"ידיעות אחרונות" – מו"ל "הארץ" ו"דה מרקר" עמוס שוקן השתתף בדיונים כדי לקדם את ההחרגה.