הישג לקומוניסטים בבחירות במדינת זלצבורג שבאוסטריה

המפלגה הקומוניסטית האוסטרית זכתה ביום ראשון האחרון בהישג מרשים בבחירות שנערכו במדינת זלצבורג. הרשימה המשותפת של המפלגה הקומוניסטית והאגף השמאלי של הירוקים זכתה ב-11.7% מקולות הבוחרים, והיא כעת המפלגה הרביעית בגודלה במדינה זו. בכך עקפו הקומוניסטים את האגף הימני של הירוקים, שזכה ב-8% מהקולות, ואת הליברלים שזכו ב-4% בלבד ולא עברו את אחוז החסימה. יצוין כי בבחירות הקודמות (2018) שנערכו במדינת זלצבורג, זכתה המפלגה הקומוניסטית ב-0.4% מהקולות בלבד.

תנופה שמאלית והתחזקות הימין הקיצוני

בבחירות השבוע נבחרו צירים קומוניסטים לפרלמנט המקומי של זלצבורג לראשונה מאז 1949. בשנים האחרונות זוכה המפלגה הקומוניסטית האוסטרית בעדנה לאחר עשורים של דעיכה, שהחריפה בעקבות קריסת ברית המועצות ודרדרה את המפלגה לכוח שולי בפוליטיקה האוסטרית. יצוין כי בשנת 2021 זכתה המפלגה הקומוניסטית האוסטרית בהישג היסטורי עם ניצחונה בבחירות לראשות העיר גראץ – העיר השנייה בגודלה באוסטריה ובירת מדינת שטיריה. אלקה קהר, ראשת העיר של גראץ וחברת הנהגת המפלגה, היא הקומוניסטית היחידה במרכז אירופה המכהנת כראש עיר גדולה. המפלגה התחזקה הודות לגל הצטרפות של המוני של צעירים ובני נוער, שהתאגדו במסגרת התנועה "השמאל הצעיר". תנועה זו הפכה בפועל תנועת הנוער של המפלגה הקומוניסטית.

לבד מהקומוניסטים, הכוח העיקרי שהתחזק בבחירות בזלצבורג הוא "מפלגת החירות" הימנית הקיצונית, שצברה 25% מקולות הבוחרים. משקיפים סבורים כי תוצאות אלה עשויות להעיד על מגמות בדעת הקהל לקראת הבחירות הכלליות באוסטריה, הצפויות להתקיים בעוד כשנה וחצי.

האם המפלגה הסוציאל-דמוקרטית פונה שמאלה?

גם בשורות המפלגה הסוציאל-דמוקרטית האוסטרית ניכרים סימנים לתנועה שמאלה. איש השמאל אנדריאס בבלר, ראש העיר טרייסקירשן ומכונאי לשעבר, הוא כיום אחד המועמדים המובילים במרוץ להנהגת המפלגה. לאחר שנים של הנהגה ניאו-ליברלית וטכנוקרטית שהובילה מפלגה זו לשורה של תבוסות אלקטורליות, חותר בבלר לגלות מחדש את שורשיה הסוציאליסטיים של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית ולחדש את קשריה עם מעמד העובדים.

כראש עיר זכה בבלר בהכרה לאומית בשל מאמציו לקליטת פליטים ובשל ביקורתו הנוקבת על מדיניות אי-קליטת הפליטים של הממשלה. בבלר אמר כי אם יבחר לראשות המפלגה יקדם מדיניות רווחה מורחבת, הגדלה של המיסוי על ההון, והרחבת המעורבות הממשלתית בכלכלה. בין היתר הבטיח בבלר לעגן בחוק את הזכות לחימום באופן שיאסור על ניתוק חשמל למשפחות עניות שאין ביכולתן לשלם עבורו.

מועמדותו של בבלר הפיחה אופטימיות בשמאל האוסטרי, והובילה לגל הצטרפות גם למפלגה הסוציאל-דמוקרטית. במשך עשרה ימים הצטרפו למפלגה 10,000 חברים חדשים. אך גורמים במנגנון המפלגתי, המעוניינים למנוע את בחירתו של בבלר, הודיעו כי חוקיות גל המצטרפים מוטלת בספק, וכי תוצאות הבחירות להנהגת המפלגה "לא יהיו מחייבות". הודעה זו עוררה תרעומת ציבורית.

אם בבלר ינצח בבחירות לראשות המפלגה, תהיה המפלגה הסוציאל-דמוקרטית המתחרה העיקרית של המפלגה הקומוניסטית האוסטרית. בתרחיש זה נותר לקוות שאנשי השמאל באוסטריה יזכרו כיצד נסתיימו ניסיונות דומים מצד אנשי שמאל כברני סנדרס (ארה"ב) וג'רמי קורבין (בריטניה) במפלגות מרכז-שמאל. למרות ההתגייסות הנלהבת של עשרות אלפי פעילים צעירים, שני המנהיגים הללו לא הצליחו למשוך את מפלגותיהם שמאלה, ובסופו של דבר הובסו בידי המנגנון המפלגתי העוין.

זוהר אלון

עוד בנושא:

על שורשים חברתיים ושינוי פוליטי: הקומוניסטים בראשות העיר גראץ באוסטריה