היענות גדולה בחברה הערבית לשביתה הכללית שהכריזה ועדת המעקב

היענות גודלה מאוד נרשמה היום בחברה הערבית בישראל לשביתה הכללית שהכריזה ועדת המעקב. ח"כ לשעבר מוחמד ברכה (חד"ש), שעומד בראש הוועדה, הסביר בריאיון לחדשות 12  כי ההחלטה על השביתה התקבלה בגלל "מגפי חיילי הכיבוש בתוך מסגד אל-אקצא והניסיון לפנות אנשים משייח' ג'ראח ובגלל האלימות שהופעלה נגד הצעירים שלנו, שבאו להפגין ולמחות".

ברכה הוסיף כי "אם ועדת המעקב היתה מקבלת החלטה לא רציונלית, השביתה הייתה נכשלת. אבל השביתה קלעה לרצון הציבור". עם זאת, הוא הבהיר כי "זו שביתה שקטה, אנחנו רוצים לסיים את היום הזה בהבעת דעה. אנחנו לא רוצים ששום דבר יגלוש לאלימות".

השביתה מורגשת היטב במספר ענפי המשק ובהם הבנייה, התחבורה והתעשייה. יצוין שעובדים ערבים רבים שהתכוונו להשתתף בשביתה אוימו כי יפוטרו על ידי מעסיקיהם בשל כך. חלק מהעובדים שהודיעו על היעדרות ממקום העבודה זומנו ישירות לשימוע שלפני פיטורים, וחלק מהם פוטרו באופן מידי בטלפון. פיטורים בעל פה וללא זימון לשימוע אינם חוקיים.

איה ביידוסי, מהנדסת ערביה שביקשה להיעדר מהעבודה בגלל השביתה, נענתה על ידי המעסיק שלה: "בגלל אנשים כמוך תמיד תישארו אזרחים סוג ב', תודה על התקופה שעבדת בחברה". לאחר שפוטרה, היא סיפרה לחדשות 12 "רציתי פשוט להיות עם העם שלי בשביתה".

פעילי בנק"י תולים מודעות ובהן קריאה לשביתה, אתמול, בכפר יאסיף (צילום: זו הדרך)

 

כאמור, השביתה מתקיימת בכל היישובים הערבים ובערים המשותפות ומקיפה את כל המוסדות הציבור, המסחר, השירותים והתעשייה – פרט לחינוך המיוחד. בקריאה שפורסמה לקראת השביתה ישנן מספר דרישות ובראש ובראשונה להפסיק את המלחמה העקובה מדם ברצועת עזה.

המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) קראו אמש "לעשות כל מאמץ להצלחת השביתה. אנו מטילים על ממשלת ישראל את מלוא האחריות למעגל הדמים והאימה כדי לרצות את הימין ההתנחלותי הפשיסטי, ובמיוחד נתניהו שהוביל למצב הזה כדי להנציח את שלטונו".

לדברי מק"י וחד"ש השביתה באה במחאה על המלחמה ועל המתקפה על הפלסטינים בירושלים, על שיח' ג'ראח ומסגד אל-אקצה. נגד המתקפה על הציבור הערבי בכלל ובערים מעורבות בפרט. אנו קוראים להפסקת אש מיידית ולהוצאת כל האזרחים ממעגל העימות. "השביתה היא כלי מחאה אזרחי לגיטימי לא אלים. אנו מזהירים מפני כל ניסיון לדכא את השובתים והמוחים, במיוחד בערים מעורבות. אנו קוראים לכל הכוחות הדמוקרטיים בישראל לצאת נגד פשעי הכיבוש, הגזענות והשנאה. הניסיון ההיסטורי מוכיח כי פשיזם אינו עוצר אצל המיעוט הלאומי אלא מתחיל בו וממשיך לכל קול ביקורתי", הדגישו בהודעה המשותפת.

 

עוד בנושא:

יתקיימו עצרות וצעדות מחאה: ועדת המעקב הכריזה על שביתה כללית בחברה הערבית