היעדר זכויות וניצול מחפיר: דו"ח חמור על העסקת עובדים פלסטינים בישראל ובהתנחלויות

לאחרונה פורסם דו"ח מקיף שממשלת הימין, המעסיקים וההסתדרות לא רוצים שתקראו. במרכזו: ניצולם המחפיר של יותר מ-130 אלף הפועלים הפלסטינים תושבי השטחים הכבושים המועסקים בישראל ובהתנחלויות. הדו"ח חושף את כלל המנגנונים הסמויים והגלויים של הקולוניאליזם הישראלי בשטחים, וכיצד הם תורמים להצבר ההון של המעסיקים הישראלים.

פועלים פלסטינים במחסום אייל בדרכם לישראל, מארס 2021 (צילום: אקטיבסטילס)  

 

את הדו"ח תחת הכותרת "משבר זכויות העובדים" פרסמה הקונפדרציה הבינלאומית של האיגודים המקצועיים – התארגנות איגודי העובדים הגדולה בעולם, בה חברה ההסתדרות מאז היווסדה. יצוין, כי ב-44 עמודי הדו"ח ההסתדרות אינה מוזכרת ולו פעם אחת – ולא במקרה. ההסתדרות לוקחת חלק פעיל בהגנה על הכיבוש בכל פורום בינלאומי ואף משווקת את תוצרת ההתנחלויות לחבריה. אחד מסגני היו"ר בקונפדרציה הבינלאומית הוא נציגה: משה פרידמן, המכהן זה שנים רבות כיו"ר ארגון עובדי צה"ל המאגד, בין היתר, את העובדים המועסקים במנגנוני הכיבוש.

אך הדו"ח, המקיף מסוגו בשנים האחרונות, לא מסתפק בחשיפת אותם מנגנונים – הוא מציג את שמותיהם של המעסיקים הישראלים בהתנחלויות העושקים את עובדיהם הפלסטינים. הוא אף נותן קול לפועלים המנוצלים ומפרסם את עדויותיהם. מהדו"ח עולה, שאין כמעט תחום בו הפועלים הפלסטינים אינם סובלים מאפליה לעומת עמיתיהם הישראלים – משירותי רווחה, דרך רמת השכר והבטיחות בעבודה, ועד אי-קיום חוקי עבודה והסכמים קיבוציים. פרק מיוחד מוקדש בדו"ח לתאונות עבודה בענף הבנייה – בהן רוב הקורבנות בנפש הם פלסטינים. כותרת הפרק: "העסקה קטלנית".

ייאמר לזכותה של הקונפדרציה שהיא אינה מסתפקת בהמלצות, רובן ככולן נכונות, כדי להקטין את הניצול המחפיר – כולל הידוק הפיקוח על תנאי העבודה והשכר של הפועלים הפלסטינים בישראל. היא סבורה בצדק, שללא סיום הכיבוש וללא הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בשטחים הכבושים – התופעה לא תפסק.

בפרק ההמלצות המוצג כבר בתחילת הדו"ח נאמר בבירור: "ההתנחלויות בשטחים הפלסטיניים הכבושים הן בלתי חוקיות. עשיית עסקים בהתנחלויות מפרה את החוקים הבינלאומיים וחייבת להיפסק". בינתיים ההסתדרות שותקת.

אפרים דוידי

לעיון בדו"ח המלא שפורסם באנגלית ובערבית:

https://www.ituc-csi.org/workers-rights-in-crisis-palestine

 

עוד בנושא (באנגלית):

ITUC Report: Palestinian Workers Scandalously Exploited by Israel