היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב לשעבר: תכננו הפיכות צבאיות ברחבי העולם

היועץ לביטחון לאומי לשעבר של ארצות הברית ג'ו בולטון אמר הלילה (רביעי) כי הוא עזר לתכנן ניסיונות הפיכה במדינות זרות. את הדברים אמר לאחר דיון בקונגרס שעסק במהומות הקפיטול בינואר בשנה שעברה. התייחס גם למהומות הקפיטול ב-6 בינואר 2021, ואמר שהסתערות של תומכי טראמפ על בניין הקונגרס לא נחשבת בעיניו לניסיון הפיכה.

בולטון, שעזב את תפקידו בבית הלבן בטונים צורמים, רמז שיכולותיו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לא מספיקות כדי לבצע הפיכה שמתוכננת בקפידה. הוא אמר בראיון: "כמישהו שעזר לתכנן הפיכות – לא כאן, אלא במקומות אחרים – זה מצריך הרבה עבודה. וזה לא מה שטראמפ עשה".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, המתחמה בפייק ניוז, בפגישה עם פייק נשיא ונצואלה, חואן גואידו, בבית הלבן ב-2019 (צילום: הבית הלבן)

 

כשהמראיין ג'ייק טאפר שאל את בולטון על ניסיונות ההפיכה מעבר לים, בולטון השיב לו שהוא לא מעוניין לפרט על כך – אך בהמשך נקב בשמה של ונצואלה. ב-2019 בולטון, שאז עוד היה בתפקיד היועץ לביטחון לאומי, תמך בגלוי בהתערבות של הצבא האמריקני בוונצואלה. מנהיג האופוזיציה הימנית והפרו-אימפריאליסטית בוונצואלה, חואן גואידו, קרא לצבא לתמוך בו כדי להדיח את הנשיא ניקולס מדורו. הוא קרא לחיילים להפיל את השלטון אף הוכתר כ"נשיא ונצואלה", כאשר מדינות רבות ובהן ארה"ב וישראל הכירו אותו בתוארו הפיקטיבי.

"בסופו של דבר זה לא הצליח. לא שהיה לנו כל כך מה לעשות עם זה, אבל אני ראיתי מה דרוש כדי שאופוזיציה תנסה להדיח נשיא שנבחר באופן בלתי חוקי והיא נכשלה", אמר בולטון על ונצואלה. המראיין אמר לבולטון: "נדמה שחוץ מוונצואלה יש דברים אחרים שאתה לא מספר לי". ג'ונסון השיב לו: "אני בטוח שיש".

בזמן כהונתו של ג'ורג' בוש בבית הלבן כיהן בולטון בתפקיד השגריר האמריקני באו"ם. הוא תמך בפלישה האמריקנית לעיראק – וגם קרא להפציץ את איראן ואת צפון קוריאה. הצהרה של בכיר אמריקני לשעבר על מעורבות במדינות זרות, במטרה להחליף את השלטון, היא דבר חריג מאוד. "ג'ון בולטון, שכיהן בתפקידים הבכירים ביותר בממשל האמריקני – כולל בתפקיד השגריר באו"ם – מתרברב באופן שגרתי שהוא עזר לתכנן הפיכות במדינות אחרות", צייץ בטוויטר דיקנס אולווה, כתב בכיר בשירות השידור הבריטי, הבי.בי.סי.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/98062