היום לפני תשעים שנים ספריו של מגנוס הירשפלד חוקר מיניות ופעיל זכויות הקהילה הגאה נשרפו בברלין

היום לפני תשעים שנים "איחוד הסטודנטים הגרמנים" שנשלט על ידי סטודנטים נאצים בגרמניה, צ'כוסלובקיה ואוסטריה בזמן רפובליקת וויאמר תקף את מכון המחקר לחקר המיניות של החוקר ופעיל זכויות האדם מגנוס הירשפלד בטיגרטן בברלין וספריו הועלו באש בכיכר האופרה ביניהם 20,000 ספרים ומגזינים ו5,000 תמונות.

הירשפלד שהיה גרמני (פרוסי) – יהודי והומוסקסואל מוצהר, השתדל עבור זכויות אדם וזכויות מיניות של מיעוטים וטיפל במטופלים בשרלטנבורג בברלין. הירשפלד היה פורץ דרך והיה בין הראשונים בעולם שקידם זכויות טרנסג'נדרים באופן מוצהר, ב-1920 היה קורבן לתקיפה אנטישמית. הירשפלד נולד בקולברג (פומרניה, היום פולין) ב-14 במאי 1886 לאב רופא בכיר וב-1892 קיבל תואר דוקטור לרפואה נוסף ללימודי פילוסופיה ופילולגיה שלמד.

הירשפלד פיתח תיאוריות על האוניברסאליות והדמיון בין תרבויות הומוסקסואליות בשיקגו, ברלין, טוקיו וריו דה ז'נרו. הירשפלד טיפל בפציינטים הומוסקסואלים רבים בברלין והחל להתעניין בזכויות הקהילה הגאה כיוון שרבים ממטופליו בסוף המאה ה-19 קיפדו את חייהם. משפטו של הסופר האירי ההומוסקסואל אוסקר ויילד השפיע רבות על הירשפלד והוא אף ציין זאת בספריו.

ב-1932 הירשפלד ששהה מחוץ לגרמניה, קבע את מקומו בשוויץ ב-1933 ומשם המשיך במחקריו. ב-1935 הירשפלד לקה בהתקף לב, היה בן 67 במותו ושהה באותו הזמן בניס בצרפת שם הוא גם נקבר. ביום מותו ב-14 במאי שנת 2010 ארגון לאומי צרפתי ומרכז הקהילה הגאה בצרפת ערכו משלחת לבית הקברות בניס בו קבור הירשפלד והם נצרו את זכרו כפעיל זכויות למען הקהילה הגאה