היום לפני שמונים ושתיים שנים נוגנה לראשונה הסימפוניה השמינית של המלחין הסובייטי דימטרי שוסטקביץ'

5 במארס 1941 נוגנה לראשונה הסימפוניה מס' 7 בדו מז'ור של המלחין הסובייטי דמיטרי שוסטקוביץ'. כתיבת הסימפוניה החלה בלנינגרד בתחילת המצור של צבא גרמניה הנאצית והושלמה בעיר סמרה (שנודעה אז כקויבישב) בדצמבר 1941. הסימפוניה נוגנה לראשונה בעיר סמארה ב-5 במרץ 1942. תחילה, היא הוקדשה על ידי שוסטקוביץ' למנהיג מהפכה אוקטובר ו.י. לנין, אך לבסוף הוקדשה לעיר הנצורה של לנינגרד, שם גם הושמעה לראשונה בנסיבות הקשות של המצור ב-9 באוגוסט 1942, כמעט שנה לאחר תחילתו. הקונצרט הושמע ברמקולים ברחבי העיר וכן גם לכוחות הגרמנים במפגן חוסן והתרסה.

עד מהרה הפך הסימפוניה לפופולרית הן בבית המועצות והן במערב כסמל להתנגדות לנאציזם ולפשיזם בין השאר הודות לשליחתה החשאית, דרך טהראן וקהיר לניו יורק שם נוגנה לראשונה בשידור חי ב-19 ביולי 1942 על ידי המנצח האיטלקי האנטי-פשיסטי ארטורו טוסקניני. המגזין "טיים" אף הציב את שוסטקוביץ' על השער שלו.

גם כיום, נחשבת היצירה כהנצחה מוזיקלית ל-27 מיליון הסובייטים שאיבדו את חייהם במלחמה נגד הפשיזם והיא מנוגנת לעיתים קרובות בבית הקברות של לנינגרד (כעת סנט פטרבורג), שם קבורים חצי מיליון הקורבנות של המצור שנמשך כ-900 ימים.
המצור הממושך גרם למותם של 750,000 איש, שיעור האבדות האזרחיות הכבד ביותר בעיר כלשהי בהיסטוריה המודרנית ואולי בכלל. המצור נמשך מ-8 בספטמבר 1941 ועד 27 בינואר 1944. במהלכו היה רעב גדול בלנינגרד שגרם למותם של למעלה מחצי מיליון בני אדם. מוות המוני זה לא היה רק תוצאת לוואי של נסיבות המצור אלא אחת ממטרותיו המפורשות והמכוונות של היטלר, כפי שנוסחו בהוראותיו ובפקודות מפקדי צבאו