הטקס יתקיים בסוף החודש: סרטים מישראל ומפלסטין יתמודדו על פרסי אוסקר

טקס האוסקר הקרוב יתקיים בהוליווד ב-25 באפריל הקרוב, ולראשונה יתמודדו על הפרס סרטים מישראל  ומפלסטין. המועמד הישראלי הוא הסרט הקצר "עין לבנה" של תומר שושן. בסרט, שצולם בשוט אחד, עימות לילי בדרום תל-אביב בין צעיר ישראלי (דניאל גד) למבקש מקלט מאריתריאה (דוויט טאלקאב). הצעיר התל-אביבי חושד שהפליט גנב את האופניים שלו. לא נספר כאן את סופו של הסרט, שכבר הופץ בעולם, אבל נציין שבמרכזו דעות קדומות ושנאת זרים מהן סובלים מבקשי המקלט האפריקאים בישראל.

דניאל גד ודוויט טאלקאב בסרט "עין לבנה" (צילום: דף הפייסבוק של עין לבנה)

 

    הסרט הפלסטיני המתמודד באוסקר הוא "הנוכח" של הבמאית הבריטית-הפלסטינית פראח נאבלוסי, שמתמודד מול הישראלי בקטגוריית הסרט הקצר הטוב ביותר. הסרט הוא מתקפה חריפה נגד הגזענות הישראלית המוסדית, כפי שזו באה לידי ביטוי ביחס לפלסטינים שתחת כיבוש. בסרט מככבת גדר ההפרדה, המשסעת את הציבור הפלסטיני פיסית ומנטלית. ברגעי החיכוך עם החיילים מתגלים הגזענות, הזלזול והאכזריות המתקיימים בחסות הכיבוש.

במרכז העלילה עומד יוסף בגילומו של סלאח בכרי (בנו של הבמאי והשחקן מוחמד בכרי). יוסף גר עם אשתו ובתו בכפר סמוך לגדר ההפרדה. השגרה היומיומית של הגיבור היא לעבור במחסום של צה"ל בדרכו לעיר סמוכה.  העיר קרובה כל כך שהוא יכול לצעוד אליה ואף לקחת עמו את בתו יסמין. אבל המרחק הפיסי הקצר הופך בלתי עביר בשל הכיבוש, כמוהו כפער התרבותי שאינו ניתן לגישור בינו לבין החיילים הישראלים במחסום. שני המפגשים איתם (בהלוך ובחזור) הם המחוללים הדרמטיים והמצפוניים של הסרט בן 25 הדקות, הצפוי לעלות בקרוב גם בנטפליקס.

במפגש הראשון, מטרטרים החיילים את יוסף בחסות הבירוקרטיה. הוא ממתין בסבלנות לביקורת המסמכים, בעודו מתבונן ברכבי המתנחלים העוברים ללא עיכובים מיותרים במחסום. כשסוף-סוף מגיע תורו, משפילים אותו החיילים לעיניה של בתו. הם מעכבים אותו לבדיקה וכולאים אותו בכלוב, שם הוא שוהה כמה שעות, בעוד החיילים , למעט אחד שמכיר אותו, לועגים לו. סיטואציה מבזה יותר מתרחשת בדרכו חזרה כשהוא מבקש לשוב לביתו עם המקרר שנישא על עגלת משא.

יוסף עייף וכואב והוא שוב נתקל בחיילים האוסרים עליו לחצות את המחסום אחרי רדת החשכה. הסיבה: המקרר גדול מדי כדי לעבור במתקן השיקוף. החיילים אומנם בדקו את המקרר הריק, אולם כיוון שההוראות הן לעבור דרך מתקן השיקוף, הם מסרבים לאפשר לו לשוב לביתו עם המתנה שרכש לאשתו. בתירוץ של "רק ממלאים פקודות", החיילים מעמידים בפניו אפשרות בחירה: לשוב הביתה בלי המקרר, או להישאר עם המקרר בלי לחצות את המחסום.  בשלב זה נשבר יוסף ומתפרק.

נמרוד עובד