הזרמת והמלחינה רים בנא נפטרה בנצרת לאחר מאבק ממושך בסרטן

מועצת חד"ש שנערכה אתמול (שבת) בשפרעם נפתחה בדקת דומיה לזכרה של האמנית, הזמרת והמלחינה רים בנא שהלכה לעולמה בגיל 51 לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. בנא, ילידת נצרת, היא אחת הזמרות הערביותפלסטיניות המצליחות ביותר בעולם.

היא נחשבת בעיני רבים לסמל למאבק הפלסטיני בעיקר בזכות הפרשנות שהעניקה לשירים פלסטיניים לאומים ובזכות השירים הפוליטיים שכתבה והלחינה. יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), ספד לה בעמוד הפייסבוק שלו: "רים בנא היא אחת מאבני הפינה של השירה הפלסטינית והשירה המתקדמת שעל קולה ומילותיה גדלו דורות ואני אחד מבין אותם מיליונים. שלום לך, רים".

2018-03-25_195553

רים בנא (צילום ארכיון: אל אתיחאד)

בנא נולדה בנצרת, שם למדה בבית הספר הבפטיסטי. היא התגוררה בעיר עם שלושת ילדיה. את בעלה לשעבר, הגיטריסט האוקראיני ליאוניד אלכסיינקו, הכירה כשלמדה מוזיקה בברית המועצות לאחר קבלת מלגת לימודים מטעם המפלגה הקומוניסטית (מק"י). בנא למדה באקדמיה למוסיקה על שם גנסין במוסקבה, ואחרי שסיימה ב-1991 התחילה בקריירה בינלאומית.

בנא ואלכסיינקו הקליטו והופיעו בקונצרטים לאורכה ורוחבה של אירופה, ובעולם הערבי, במוסיקה שהלחינו יחד. שיריה של בנא נודעו בקרב רבים ועליהם זכתה ב"פרס פלסטין" – הזמרת היחידה שזכתה בו אי פעם. לשיריה גם תפקיד חשוב בסרטים, בהם "החלום הערבי" של איליה סולימאן ויצירות של במאים מלבנון ושווייץ, וכן הופיעה בפסטיבלים בינלאומיים וערביים רבים. בין היתר שרה את שירים מאת תאופיק זיאד וסמיח אלקאסם. ב-9 השנים האחרונות נאבקה בנא במחלת הסרטן ואף התגברה עליה פעמיים. לאחר ששערה נשר כתוצאה מהטיפולים הכימותרפיים, המשיכה להופיע בקרחת.