הזמר הבריטי הנודע פיל קולינס הציב פסל של אנגלס בעיר מנצ'סטר

הזמר הבריטי הנודע פיל קולינס הציב השבוע פסל של פרידריך אנגלס בעיר מנצ'סטר שבבריטניה. אנגלס (1820 – 1895) היה סוציאליסט גרמני, ידידו ועמיתו של קרל מרקס בעת שהותו  הממושכת באנגליה ועמו הוא כתב ב-1848 את "מניפסט המפלגה הקומוניסטית".

יצירותיו הרעיוניות החשובות ביותר של אנגלס הן "לודויג פויירבך" שבה הוא מטפל במטריאליזם, באידיאליזם ובמטריאליזם הדיאלקטי; ה"אנטי-דיהרינג "שבה הוא מנסח מחדש את עיקרי עמדתו, כתשובה לביקורתו של דיהרינג; ו"הדיאלקטיקה של הטבע" המכילה את הניסוח המפורש והמקיף ביותר של חוקי ההתפתחות, כפי שהועלו על-ידיו.

בעברית פרסמו ספריו "התפתחות הסוציאליזם מאוטופיה למדע", "מצבו של המעמד העובד באנגליה: מתוך הסתכלות עצמית ולפי מקורות מוסמכים", "אנטי-דיהרינג" ו"מוצא המשפחה, המדינה והקניין הפרטי".

2017-12-05_221318

אירוע הצבת פסלו של אנגלס במנצ'סטר, השבוע (צילום: הפסטיבל הבינלאומי של מנצ'סטר)

 

קולינס מסר לעיתון הקומוניסטי הבריטי "מורנינג סטאר" כי ראה בחובתו להציב את פסלו של אנגלס בעיר בה התגורר ועבד במשך שנים רבות. אנגלס תיאר ארוכות את תנאי הניצול והעוני של הפועלים בבריטניה במחצית השנייה של המאה ה-19 ובייחוד את מצבם בעיר מנצ'סטר – אז בירת הטקסטיל של העולם.

הפסל הוצב במשך שנים בעיירה באוקראינה והושלך למחסן עירוני בעקבות עלייתה לשלטון של הממשלה הימנית. הפסל שגבוהו 3.5 מטר נרכש על ידי הזמר, ששילם את הובלתו ברכבת עד בריטניה ואת הצבתו במנצ'סטר. כל המהלך ארך כשנתיים – ובייחוד שמונה חודשים של מו"מ מול הרשויות האוקראיניות. "מנצ'סטר היא נקודת המפגש בין הולדת הקפיטליזם התעשייתי, מעמד העובדים והניצול הקשה ממנו הוא סבל. אבל מנצ'סטר גם מסמל את מאבק העובדים למען שחרורם ושיפור מעמדם", הדגיש קולינס.