הוקם מטה מאבק נגד פינוי גלריית ברבור על ידי עיריית ירושלים

בסוף השבוע הוקם מטה מאבק נגד פינוי גלריית ברבור על ידי עיריית ירושלים. זאת, בעקבות החלטת בית המשפט השלום בירושלים שקבע ביום חמישי כי גלריית האמנות תיאלץ להתפנות מהבניין שבו היא שוכנת זה 13 שנים עד 1 בפברואר 2019. השופט אמיר דהאן קיבל את תביעת המקרקעין של עיריית ירושלים, שביקשה לפנות את הגלריה בהליך מהיר. זאת, בניגוד להחלטת שופטת אחרת ואף שקבע כי הרקע לפינוי פוליטי. בשנה שעברה אירחה הגלריה את מנכ"לית שוברים שתיקה דאז, יולי נובק. מאז, בלחץ שרת התרבות מירי רגב, פעלה העירייה לסגירתה.

העירייה טענה כי היא זקוקה למבנה שבו פועלת הגלריה לצרכים אחרים. ואולם, בדיון בתביעה אמר השופט דהאן: "ברור לחלוטין שהשיקול שעומד בבסיס הגשת התביעה הוא שדעת העירייה לא נוחה מסוג הביטויים שיש שם".

2018-09-01_172629

מניפים ברבורים בבית המשפט השלום בירושלים, ביום חמישי האחרון (צילום: גלריית ברבור)

בדיון תקף עורך הדין יוסי חביליו, המועמד לראשות העיר, המייצג את הגלריה בהתנדבות, את התנהלות העירייה. חביליו טען שבקשת הפינוי לא נבעה מהצורך של העירייה במבנה אלא משיקולים פוליטיים, ועל כן ביקש מבית המשפט לדחות את הדיון עד לאחר הבחירות. לבסוף קיבל השופט את עמדת העירייה והורה על פינוי הגלריה מבלי להידרש לטענות ההגנה. בכך הפך את החלטת השופטת אפרת אייכנשטייןשמלה, שדנה בתיק לפניו וביקשה לקיים דיון מלא בסוגיה.

עו"ד חביליו מסר כי הוא מתכוון לערער על ההחלטה. "זה יום עצוב לדמוקרטיה בישראל ולעיר ירושלים ופגיעה קשה בחופש הביטוי", אמר. "התגייסתי לסייע לגלריה בגלל אמונתי שיש לאפשר להביע דעות שונות ומגוונות, גם בשטחים ציבוריים וגם אם אני אישית לא מסכים להן. בית המשפט אמר בדיון שהסיבה להגשת התביעה הנה דברים שנאמרו בגלריה, אך נימק את מסקנתו בנימוקים טכניים, מבלי שניתנה לגלריה אפשרות להציג ראיות ומבלי שהתייחס כלל לסיבה להגשת התביעה ולנושא חופש הביטוי. אני מאמין שנזכה בערעור ושהגלריה תישאר במקומה".

לפני הדיון ערכו כמה עשרות בני אדם צעדה מהגלריה בשכונת נחלאות לבית המשפט, כשהם נושאים ברבורים מנייר. בנוסף, כ-60 מנכ"לים, אוצרים, מייסדים ומרצים במוסדות אמנות, מוזיקה ותיאטרון פנו לברקת בבקשה שהעירייה תמשוך את התביעה לפינוי הגלריה. "אנו רואים בסגירה של כל מוסד תרבות פגיעה בחופש הביטוי שהוא אבן היסוד של דמוקרטיה הרוצה גם לקיים תרבות ואמנות מגוונת, כנה, אמתית ויצירתית", כתבו החותמים. "תרומתה של גלריה ברבור הן לאמנות הפלסטית, הן לקהילה הסובבת אותה והן לשיח הפתוח לכל הכיוונים, אינה מוטלת בספק ולכן איננו יכולים להסכים ולקבל את סגירתה". 400 אמנים חתמו על מכתב תמיכה נוסף בגלריה. כאמור, הוחלט להקים מטה מאבק שיתכנס כבר ביום שני הקרוב, בשעה 12:30 בגלריה, רחוב שירזילי 6, בשכונת נחלאות.

להצטרפות למטה:
https://goo.gl/forms/NB4BUuovCxVPV2u63