הוקם מאהל מחאה בי-ם: חד"ש מחזקת את המאבק למען רפואה ציבורית ושוויונית

עשרות ארגונים בהם ארגוני חברה אזרחית, תנועות נוער וארגוני רופאים – הקימו אתמול (שני) מאהל מחאה מול הכנסת. דרישתם היא אחת: למנוע את הקיצוצים הצפויים ולחזק את מערכת הרפואה הציבורית. דווקא לאחר שנה תחת משבר הקורונה – שנה שהוכיחה בצורה חד משמעית את הנחיצות והחשיבות של מערכת רפואה ציבורית יעילה, חזקה, נגישה ושוויונית – מבקשת ממשלת הימין לקצץ בתקנים ובתקציבים. בשם מדיניות ניאו-ליברלית קיצונית ממשלת ישראל מנסה לפגוע דווקא ברופאים, שהקדישו את חייהם, זמנם ומרצם לטובת בריאות הציבור.

מחד"ש נמסר "אנו מלווים את המאבק למען הרפואה הציבורית זה תקופה ארוכה. ח"כ עאידה תומא-סלימאן, המקיימת קשר רציף עם מטה המאבק ומעלה את דרישותיו בכנסת, יזמה דיון בוועדת הכספים בנושא בינואר האחרון, שהצליח להוביל להסכמות זמניות עם האוצר". יצוין שאתמול ביקרו במאהל חברי הכנסת איימן עודה, עופר כסיף ותומא-סלימאן, וחתמו על האמנה לשיקום והצלת מערכת הבריאות. "אנו קוראים בקול ברור: לא נסכים לפגיעה ברפואה הציבורית, לא נסכים לפגיעה ברופאים ובמטופלים. נמשיך להיאבק למען הגדלת ההוצאה הציבורית, ולמען שלום, שוויון וצדק חברתי לכל יושבי הארץ", הדגישו.

ח"כ עודה אמרה לפעילים במאהל המחאה: "בשנה האחרונה הקורונה הוכיחה את חשיבותה של מערכת בריאות ציבורית חזקה, נגישה ושוויונית בכל העולם, אבל בישראל ממשלת הימין מבקשת לקצץ תקנים ותקציבים. אסור לחזור לשגרה של מטופלים שמאושפזים במסדרונות".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), בעת שיחה עם פעילי מאהל המחאה למען הרפואה הציבורית שהוקם בירושלים (צילום: זו הדרך)

 

ההסתדרות הרפואית (הר"י) אישרה בחודש שעבר הכרזה על סכסוך עבודה שיאפשר פתיחה בצעדים ארגוניים עד כדי שביתה של כלל הרופאות והרופאים במערכת הבריאות הציבורית. "לא יעלה על הדעת שהקורונה עדיין לא מאחורינו, ובמשרד האוצר כבר שולפים גזירות וצעדים חד צדדיים".

יו"ר הר"י, פרופ' ציון חגי, אמר ביום חמישי האחרון כי לאור מצבה הקשה של מערכת הבריאות הרופאים לא יהססו לצאת למאבק שיכלול צעדים משמעותיים, ביניהם שביתה. "במהלך הקורונה לא צייצנו, כעת יש לנקוט באמצעים, ואמצעים זו השבתה של המערכת. נעשה את זה כי אנחנו מבינים שאנחנו דואגים לעתיד עם ישראל".

פרופ' חגי ביקר בחריפות את הזנחת מערכת הבריאות על ידי ממשלת הימין בשנים האחרונות: "הציבור מבין את המשמעות של מערכת בריאות חזקה ואיתנה בישראל, ולצערנו באוצר מתקשים להבין, ותמיד שמרו אותה בהרעבה". בין היתר התייחס חגי להקצאת "תקני קורונה" זמניים למערכת הבריאות, שעתידים להסתיים בקרוב. "יש 1,500 סטז'רים שמחכים להיקלט ואין להם תקנים, זה חלם. אנחנו נלחמים מול האוצר על השארת 600 התקנים, שמוגדרים כרגע זמניים, שחיזקו את מערכות הטיפול בקורונה". חגי הוסיף: "אם ירעיבו את הסוס, הסוס בסוף ימות. לא צריך למחוא לנו כפיים, צריך השקעה במערכת הבריאות, בכוח אדם, צריך לדאוג לפערים בין מרכז לפריפריה".