הוגשה תביעה אזרחית נגד שוטר שתקף מפגינים ערבים בחיפה ובהם מנהל מוסאוא

עו"ד אלביר נחאס הגיש אתמול (ראשון) תביעה אזרחית בשם מנהל מרכז מוסאוא ג'עפר פרח נגד השוטר ליאור חתם והמשטרה, יותר משלוש שנים לאחר שהותקף בתחנת משטרת חיפה. יצוין שההליך הפלילי נגד השוטר האלים נמשך זה שלוש שנים בפני השופט בנג'ו. התביעה מתייחסת גם לאירועים שהתרחשו בעת הטיפול הרפואי בבית חולים בני ציון.

מנהל מרכז מוסאוא ג'עפר פרח (על קביים בעקבות הפציעה בהפגנה) בהפגנה של חד"ש חיפה נגד המצור על עזה, מאי 2019 (צילום: דף הפייסבוק של פרח)

 

המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה הגישה כבר לפני שנתיים לבית משפט השלום בחיפה כתב אישום נגד שוטר הסיור חתם מתחנת חיפה בגין חבלה חמורה ותקיפתו של פרח. חתם מואשם בכך שתקף אותו ושבר את רגלו ונוסף על כך הוא מואשם בתקיפתם של שבעה מפגינים נוספים שהובאו לתחנת המשטרה לאחר הפגנה שהתקיימה ב-2018.

במהלך פיזור אלים במיוחד של הפגנה בעיר התחתית ב-18 במאי 2018 הובאו 21 מפגינים אל תחנת המשטרה. "הנאשם היה אמון במסגרת תפקידו על שלומם ועל שמירת הסדר בתחנה. בעודם ישובים על הרצפה בתחנה, כשהם עצורים וכבולים באזיקים, תקף חתם שמונה מהם", נאמר בכתב האישום. באחד מהמקרים המופיעים בכתב האישום בעט הנאשם בעוצמה ברגלו השמאלית של פרח והפילו ארצה. מיד לאחר מכן הרים חתם את פרח, הצמיד אותו לארון בחדר, כבל את ידיו באזיקים, דחף אותו בכוח והפיל אותו שוב. כתוצאה מכך נגרם לפרח שבר בברך והוא סבל מכאבים עזים. לאחר מכן תפס חתם במעילו של פרח והוביל אותו בכוח אל חדר השירותים. בשירותים ביצע חתם חיפוש על גופו של פרח ואף ביקש ממנו, שלא לצורך ושלא כדין, כי יפשוט את בגדיו כדי לבצע בו "חיפוש בהפשטה". פרח סירב, וחתם הוציא אותו מהשירותים והעבירו לידיו של שוטר אחר לצורך שמירה עליו.

פרח העיד במארס אשתקד לראשונה במשפט שמתנהל נגד השוטר. הוא סיפר על הרגע שבו ראה את בנו נפצע בהפגנה והוטל על הרצפה בתחנת המשטרה כשהוא אזוק ומדמם, והישיר מבט אל עיניו של אבי השוטר שישב באולם בית משפט השלום בחיפה. "אפילו לך אני לא מאחל שתראה את הבן שלך במצב כזה", אמר. כשהובא לתחנת המשטרה הבחין בבנו על רצפת החדר, ושאל לשלומו "וחטפתי בעיטה לרגל", סיפר בבית המשפט.

"השוטר הוריד אותי על הרצפה, כשהרגליים שלי מתחת לגוף", הוסיף פרח. "הוא הרים אותי ואזק לי את הידיים מאחורי הגב. הוא שם אותי על שולחן ומשך לי את הידיים עד הסוף, עד שכמעט ונשברו", תיאר.