ההתקוממות העממית בהנהגת הקומוניסטים בסווזילנד מרעידה את כס המלך

המפלגה הקומוניסטית של סווזילנד פתחה לאחרונה בהתקוממות נגד שלטון המלך מסוואטי השלישי. בבוקר ה-13 ביולי חדרה המשטרה לעירייה מסונדזה, הממוקמת בשולי עיר הבירה מבבנה, במטרה לחטוף את בונגי נקמבולה – אחד ממנהיגי המפלגה הקומוניסטית. בעבר הצליחו זרועות השלטון לחטוף את נקמבולה וביצעו בו עינויים, אך הפעם הצליח לחמוק מידיהם.

פעילי המפלגה הקומוניסטית של סווזילנד בעת הפגנת ה-1 במאי (צילום: המפלגה הקומוניסטית של סווזילנד)

 

סווזילנד קיבלה את עצמאותה מבריטניה בשנת 1968, ונותרה המונרכיה האחרונה באפריקה. נכון להיום לא קיים בה חופש התארגנות, ופעילות מפלגתית אסורה בה על פי חוק.

 

שקיעת שלטון המלוכה והדיקטטורה

לאחר שהצליח לברוח מהשוטרים, בעודו במחתרת, נאות נקמבולה להתראיין למגזין "פיפלס דיספאץ" – פרויקט תקשורת שמאלי בינלאומי. הפעיל הקומוניסטי סיפר על ניסיון החטיפה: "השוטרים טעו בדרך כשרדפו אחרי, וזה סיפק לי מספיק זמן כדי לברוח ולהסתתר ביער. הם הגיעו לביתי, פרצו אליו בכוח והפכו את תכולתו, ללא כל צו המאשר זאת. לאחר מכן עצרו את אשתי וגררו אותה בכוח לתחנת המשטרה, שם היכו והטרידו אותה. לאחר ששוחררה, איימו השוטרים לחזור לביתנו ולרצוח אותה". לזוג נקמבולה שני ילדים, והמשפחה נאבקת על קיומה הכלכלי. לאחרונה פוטר נקמבולה מעבודתו לאחר שגורמי השלטון איימו על מעסיקו.

פיוס וילקאטי, מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית של סווזילנד, מסר ל"פיפלס דיספאץ'": "מזה חודשים נמצא החבר בונגי תחת מעקב השלטון. חרף זאת, הוא ממשיך בפעילותו הפוליטית בעיירה מסנדוזה, ונותר גורם מרכזי בארגון עצרות השקיעה". עצרות ליליות אלה מארגנת המפלגה הקומוניסטית של סווזילנד כמעט מדי ערב, וזאת כחלק מתוכניתה להניע התקוממות עממית נגד שיטת הבחירות האנטי-דמוקרטית במדינה. השם המיוחד שניתן לעצרות נבחר כדי להדגיש את שלהי ימיו של שלטון המונרכיה בסווזילנד. עצרות השקיעה נערכות ברחבי המדינה ובעיקר בבירה מבבנה, במסנדוזה, במפאלה ובקקוזה. בכל עצרת משתתפים בדרך כלל מאות אנשים.

על רקע ההתקוממות, כס המלך מסוואטי רועד ולפני כמה חודשים ברח מהמדינה. בצד עצרות השקיעה, מתקיימות בסווזילנד דרך קבע הפגנות וצעדות הקוראות להפלת המונרכיה, חלקן בהובלת המפלגה הקומוניסטית. המפגינים קוראים סיסמאות כמו: "מסוואטי חייב ליפול! דמוקרטיה עכשיו!", בהן השתמשה המפלגה הקומוניסטית לאורך שנים.

אולם, השלטון אינו עומד מנגד נוכח ההתקוממות. בצד ניסיונות החטיפה, מרבה המשטרה לערוך חיפושים בלתי חוקיים בבתי פעילים, בטענה שהם מסתירים נשק. "המשטרה טוענת כי היא מחפשת אחר כלי נשק ורימוני יד שלכאורה משמשים מהפכנים כדי לחולל מהפכה אלימה נגד המונרכיה. למעשה, מטרת הפשיטות לזרוע פחד ולפגוע בפעילים פוליטיים", מסרה המפלגה הקומוניסטית. העצרות וההפגנות נמשכות חרף הפשיטות וגם הדיכוי נמשך: מספר המעצרים הבלתי חוקיים ומקרי העינויים הולך וגדל.

 

זריחת הדמוקרטיה ושלטון הרוב

סימפווי דלמיני, מנהיג נוסף של המפלגה הקומוניסטית, נאם לאחרונה בעצרת בעיר מנזיני. הוא קרא להקמת "מועצות ביטחון עממיות" שימנעו מהמשטרה לפלוש לעיירות. "לא נאפשר לשלטון המיעוט המונרכי להמשיך לשלוט בנו, אנחנו הרוב!", קרא.

בדרך לעצרת נוספת סיפר: "המשטרה בסווזילנד מעולם לא הגיבה לקריאות המצוקה של הציבור הנאלץ להתמודד יום יום עם גילויי פשע ואלימות. היא מגיבה בחוזק יד רק כאשר היא נדרשת לדכא תנועות דמוקרטיות. אין באפשרותנו לסמוך על המשטרה, אלא רק לחשוש ממנה. לכן, אנו נדרשים להגן על עצמנו. פעילי המפלגה הקומוניסטית של סווזילנד הם חיל החלוץ של ההמונים הנאבקים. הם פועלים ללא הרף בקרב הקהילות כדי לאחד אותן ולספק להן כלים להגנה עצמית. המטרה המרכזית של מועצות הביטחון העממיות היא לוודא כי לפחות אחד מכל משפחה ישרת בחזית נגד המשטרה".

עוד הוסיף: "השמירה על הביטחון האישי היא לא הצורך היחיד שהמדינה לא מספקת. אנחנו נדרשים להגיע לפתרונות יצירתיים ועצמאיים גם בתחומי החינוך, הדיור, הבריאות, אספקת המזון ועוד. הצרה היא שאנחנו נתקלים בדיכוי מצד השלטון גם בנושאים אלה. למשל, הקהילות הכפריות מסוגלות בהחלט לספק את צורכיהן בעצמן, אך בכך הן נמצאות בסכנה של הפרת סמכות זרועות השלטון ונציגיו המקומיים של המלך. לאחר שנפיל את מסוואטי, ישמשו המועצות המקומיות בסיס להקמת דמוקרטיה אמיתית בסווזילנד".

זוהר אלון

לדף הפייסבוק של המפלגה הקומוניסטית של סווזילנד:

https://www.facebook.com/CPSwaziland