ההרוג ה-21 בענף הבנייה מתחילת השנה: פועל פלסטיני בן 62 תושב השטחים הכבושים

פועל פלסטיני בן 62, מחמוד עבד אלחאפז אלטוס תושב הכפר אלג'בעה שליד בית לחם בשטחים הפלסטינים הכבושים נהרג אתמול (שני) באתר בנייה בבית שמש. כך מסר הבוקר העיתון "אל-אתיחאד". העובד נפצע אנושות בעת עבודות חפירה בפרויקט "סוהו על הפארק" בשכונת נווה שמיר בבית שמש. על פי הקבוצה למאבק בתאונות בנייו ותעשייה, העבודות במקום נערכות בידי החברה הקבלנית ארלנגר בע"מ עבור היזמית "באמונה". יצוין שבאתרים בביצוע חברת 'ארלנגר' בבית שמש הוטלו בשנה האחרונה שמונה צווי בטיחות בהם כמה בשל ליקויי בטיחות מסכני חיים.

הקבוצה למאבק בתאונות עבודה פנתה היום לשרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, וסגנה, יאיר גולן, שמשרדם קיבל לידיו לאחרונה את האחריות הראשית לפיקוח על בטיחות העובדים – לגבש ולהוציא לפועל לאלתר שורת פעולות חיוניות הנדרשות בדחיפות כדי לעצור את הקטל בענף הבנייה. בשש השבועות האחרונים נהרגו 12 עובדים בתאונות עבודה, מהם שבעה באתרי בנייה.

הפועל פלסטיני מחמוד עבד אלחאפז אלטוס שנהרג אתמול בתאונת עבודה באתר בנייה בבית שמש (צילום: הקבוצה למאבק בתאונות בנייו ותעשייה)

 

על פי העדויות, מותו של מחמוד אלטוס התרחשה בעת שבוצעו באתר עבודות קידוח כלונסאות וככל הנראה בעת שהעובד המנוח סייע בידו של מפעיל מכונת הקידוח בעבודה ובמהלכה נפל עליו כלונס ברזל. במסגרת עבודות קידוח מבצעים קידוחים עמוקים בקרקע באמצעות כלי הנדסי ייעודי, ומחדירים לקידוחים כלונסאות ברזל, אשר בהמשך יוצקים סביבן בטון, לשם ביסוס יסודות המבנה. הפעלת מכונת לקידוח כלונסאות היא מורכבת ומסוכנת מאד, ומצריכה רישיון לרכב ההנדסי וכן מינוי כמפעיל מכונת הרמה מהסוג המתאים. לדברי הקבוצה בחודשים האחרונים התרחשה תאונה קשה של התחשמלות במהלך הפעלת מכונת קידוח, וכן התרחש אירוע בטיחות חמור בו נפל כלונס על נתיבי איילון, ואך בנס לא גרם לתאונה רמת נפגעים.

עוד ציינו בקבוצה כי באתרים של מבצעת הבנייה באתר "סוהו על הפארק" הוטלו בשנה האחרונה על ידי מפקחי מנהל הבטיחות שמונה צווי בטיחות בגין ליקויי בטיחות שהתגלו בהם, בכללם בשל "צבר של ליקויי בטיחות מסוכנים", "חוסר בגידורים" ו"ליקויי בטיחות מסכני חיים". אף על פי כן לא ננקטו כנגד החברה סנקציות כלשהן כגון הטלת עיצומים כספיים או הגשתה לרשם הקבלנים במשרד השיכון, על מנת שזה ישקול נקיטת הליכים משמעתיים כנגדה.

לפני שלושה שבועות החליטה הממשלה על העברת זרוע העבודה, שבכללה גם מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, ממשרד העבודה והרווחה למשרד הכלכלה והתעשייה. עם מינויו של ח"כ יאיר גולן ממרצ לסגן שר הכלכלה נמסר כי יהיה אחראי בין השאר על קידום בטיחות העובדים ובפרט באתרי בנייה. "נוכח מצב בטיחות העובדים המעורער, כפי שמשתקף גם בתאונות העבודה הקטלניות המרובות בשבועות האחרונים, פנינו לשרת הכלכלה ולסגנה בבקשה כי יוציאו לפועל שורת פעולות חיוניות הנדרשות בדחיפות כדי לעצור את שטף התאונות ההורגות בעובדים, ולצד זאת יחלו בגיבושה של תוכנית ארוכת טווח ויסודית לשיפור הדרמטי הנדרש במצב בטיחות העובדים בישראל, שבכללה הקמת רשות לאומית לבטיחות עובדים", נמסר עוד.