ההסתדרות, כוח לעובדים והר"י: שביתה כללית נגד ההפיכה המשטרית של הימין

לאחר ליל של הפגנות ומחאות המוניות, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הודיע הבוקר (שני) על שביתה במשק בשיתוף עם המעסיקים, בדרישה לעצירת ההפיכה המשטרית. בר-דוד אמר את הדברים במסיבת עיתונאים לצד נציגי המעסיקים הגדולים, יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים דובי אמיתי, ויו"ר ההסתדרות הרפואית ציון חגי.

"ב-12 השבועות האחרונים עשיתי הכול כדי להרגיע את הרוחות", אמר בר-דוד, "יש גבול כמה זמן אפשר לעמוד מנגד ולראות שהדברים לא מתמקדים. לא רציתי שנגיע לעימות הזה, ניסיתי להימנע משביתה והשבתה. אבל אי אפשר להישאר מול הקיטוב הזה, שקורע את החברה הישראלית מבפנים. זה בלתי אפשרי. אנחנו ניצבים היום בפני רגעים היסטוריים ושביתה היסטורית, בה המעסיקים והעובדים משלבים ידיים יחד".

יצוין שבסמוך לבית ההסתדרות הפגינו מאות מפעילי מחאה נגד שלטון הימין ובהם חברי מק"י וחד"ש. בעצרת מאולתרת שנערכה במקום, בטרם בר-דוד הודיע על השביתה, קרא אפרים דוידי, חבר הנהגת ההסתדרות לשעבר ועורך "זו הדרך", להכריז שביתת כללית להפלת ממשלת הימין. לדבריו "זו בושה שאנו מתכנסים כאן כדי לדרוש מההסתדרות להכריז על שביתה נגד שלטון הימין הרוצה לפוגע בזכויות האזרח ובזכויות חברתיות, בזכויות העובדים ובזכויות העובדים. בכל העולם איגודים העובדים עמדו ועומדים בראש המאבק נגד הפשיזם ונגד שלטון ההון העומד מאחוריו. בישראל נתניהו רוצה למשטר קפיטליסטי ניאו-ליברלי קיצוני

כדי להעמיק את ניצול מעמד העובדים". "המאבק שלנו החייב להימשך עד להשגת דמוקרטיה אמיתית – ללא גזענות, ללא כיבוש וללא אפליה", הדגיש.

עם פרסום ההודעה על השביתה, הושבת נמל התעופה בן גוריון ונעצרו ההמראות. מערכת הבריאות תפעל במתכונת שבת החל ממחר, ורופאים שירצו להשתתף במחאות יעשו זאת בתיאום עם מנהליהם. רשתות הקניונים עזריאלי וביג הודיעו על סגירת מרכזי הקניות החל מהשעה 12:00 בצהריים. כמו כן, מרכז השלטון המקומי הודיע שהרשויות המקומיות יצטרפו להשבתה, שצפויה להשפיע על הקייטנות של חופשת הפסח שמתחילות מחר. במסיבת העיתונאים נמסר שהתחבורה הציבורית תוחרג מהשביתה. איגוד המשפטנים הודיע שהמשפטנים בשירות הציבורי יצאו לשביתה מיידית. איגוד העובדים הסוציאליים הודיע על השבתת שירותי הרווחה.

ארגון כוח לעובדים המטרף לשביתה ומסר כי "ארגוני עובדים הם הסממן החזק ביותר של חברה דמוקרטית – בה יש לקבוצות יכולת להשפיע על השלטון ועל הכלכלה 'מלמטה', דרך כוחם המשותף, ובה אזרחים פעילים ומאורגנים הם אלה שמובילים ודוחפים את התהליכים החברתיים, ולא בעלי הון, פוליטיקאים ואליטות פריבילגיות. כארגון עובדים דמוקרטי, אנו יודעים היטב את משמעותה של דמוקרטיה אמיתית – של קבלת החלטות רחבות ומוסכמות על בסיס שיח מכבד ופתוח, בו לכל אחד ואחת יש מקום וחופש ביטוי. בכוח לעובדים נפגשות קבוצות מרקעים שונים וזהויות שונות, ומתוך הכרה בדיכוי ובחוסר הצדק של שוק העבודה שהם נחלת כולנו – בונות זהות משותפת ויוצאות בסולידריות למאבק".

עוד נמסר: המאבק שלנו הוא לשנות את יחסי הכוח, לנהל את מקומות העבודה שלנו ואת חיינו בכלל, לבנות מציאות חדשה שבה רוב הציבור – מעמד העובדים – הוא זה שמחזיק במושכות הכלכלה והמדיניות, ומכוון אותן לעבר טובת הכלל. המדיניות הממשלתית המקודמת כיום שבמרכזה ריכוז כוח-יתר בידי השלטון על חשבון הציבור, שחלק בלתי נפרד ממנה הוא יוזמות החקיקה לפירוק זכות ההתארגנות והחלשת ארגוני העובדים, מנוגדת ניגוד מוחלט לכל ערכינו ומטרותינו, ומציבה סכנה חסרת תקדים לעצם קיומנו, וליכולתנו לפעול כפי שאנחנו פועלים כיום".

הנהגת הארגון "מעודדת ומגבה את כל ועדי ואיגודי הארגון לצאת למאבק ולשביתה לעצירת הסכנות שבמדיניות המקודמת. אנו מבהירים שההחלטה על שביתה נתונה לכל ועד ואיגוד בהתאם לעמדת חבריו וחברותיו".

גם ההסתדרות הרפואית (הר"י) קראה "שביתה מלאה במערכת הבריאות עד להודעה על מסלול ברור ורציני של הידברות, בדרך להסכמות רחבות. לא נסתפק בעצירת החקיקה ללא תוכן מהותי יותר שיבטיח הגנה על זכויות המטופלים".  יו"ר הר"י, פרופ' ציון חגי, מסר: "חזרנו והדגשנו לאחרונה שההסתדרות הרפואית היא ארגון א-פוליטי. אנחנו מייצגים רופאות ורופאים שמגיעים מכל קצוות הארץ ומכל הקשת הפוליטית. אבל אנחנו לא נמצאים באירוע פוליטי. אנחנו לא דנים פה לא בהסכם שלום ולא בחלוקת התיקים בממשלה. אנחנו נמצאים ברגע של משבר היסטורי וחסר תקדים בחייה של אומה, בניסיון אחרון לשים אצבע בסכר או בעולם המושגים שלנו – לחבוש את הפצע המדמם לפני שנאלץ לכבות את המוניטור. לכן לא נסתפק בעצירת החקיקה ללא תוכן מהותי יותר".

 

עוד בנושא:

שבוע השיתוק הלאומי: ראשי האוניברסיטאות נפגשים כדי להחליט על השבתת הלימודים