ההסתדרות וכוח לעובדים הכריזו סכסוכי עבודה ברכבת ישראל ובתחבורה הציבורית

ההסתדרות וארגון כוח לעובדים הודיעו אתמול (חמישי) על הכרזת סכסוך עבודה ברכבת ישראל ובחרות התחבורה הציבורית. הסכסוך ברכבת פרץ בעקבות החלטת ההנהלה למיקור חוץ לצורך ליווי רכבת. על פי ההודעה שיצאה מרכבת ישראל: תיתכן שביתת עובדי החברה בעוד שבועיים, החל מיום ה-21 באוקטובר.

מלווי הרכבות שעולים עם הנהג שאמונים על המצב הביטחוני במהלך הנסיעה: בדיקת הברקסים, החיבורים, או במילים אחרות: עם הנהג עולה עוזר שהוא מעין מפקח על הבטיחות. העובדים הם בעלי ניסיון שעוברים הכשרות וקורסים והם חלק מההסכם הקיבוצי. הנהלת הרכבת כי היא אינה מעוניינת בהכשרת עובדי חברה נוספים שיהיו מאוגדים בהסתדרות ובהסכם קיבוצי, אלא שהדייל שנמצא ברכבת בכל מקרה ישמש גם כמלווה.

נהגי התחבורה הציבורית מפגינים לקראת השביתה ,ביום רביעי האחרון, בקריית הממשלה בירושלים (צילום: כוח לעובדים)

 

הדייל אינו בעל ניסיון והכשרה ובאם תקרה תקלה ברכבת לא יהיה לו את המענה המקצועי כדי לשמור על בטיחות הנסיעה. השניה – ההנהלה למעשה תעסיק עובדים שלא בהסכם הקיבוצי ובלי התנאים המגיעים להם, והם למעשה לא מיוצגים על ידי ההסתדרות וועדי העובדים. היינו: ההנהלה תתחיל מהלך של גיוס עובדי קבלן ואולי בכך לפתוח פתח נגד הוועד המאוגד. עוד נמסר כי בהסתדרות לא יאפשרו לרכבת לצאת כאשר לצאת הנהג יהיה דייל בלבד ולא עובד שעבר הכשרה מקצועית ושיאוגד בהסכם הקיבוצי, וככל הנראה אם ההנהלה תתעקש – בוועד יורו שלא להוציא את הרכבת הספציפית בה נמצא הדייל.

במקביל נהגי האוטובוס בסופרבוס, אגד תעבורה ודן בדרום שמאוגדים בכוח לעובדים אף הכריזו על סכסוך עבודה. זאת, לאחר הפגנות שנערכו בשבועות האחרונים בחיפה ובירושלים.

הנהגים, המוחים על תנאי העסקתם ושכרם, יוכלו להשבית בעוד שבועיים את קווי התחבורה באזור ירושלים, מבשרת ציון, אשקלון, נתיבות, שדרות, עוטף עזה, עפולה, טבריה, מגדל העמק, יקנעם, אופקים, מספר התנחלויות בשטחים הפלסטינים הכבושים והקו בין אשקלון לבאר שבע.

לדברי תם פרומוביץ ראש ענף תחבורה בכוח לעובדים: "לדאבוננו רק צעדי שביתה הובילו להעלאת שכר הנהגים. כך קרה כששבתנו ב-2015 וב- 2018 ומסתמן לצערנו שכך גם הפעם. החברות סובלות כבר כמה שנים ממחסור חמור בנהגים. נהגים בערים בהן פועלות החברות מעדיפים לשבת בבית ולא לחזור למקצוע הזה, הגיע הזמן להתעורר ויפה שעה אחת קודם". יו"ר ועד העובדים בסופרבוס: הארון שובש, הוסיף "שרת התחבורה מצדיקה את הכאב שלנו, אבל בכדי להציל את הענף נדרשת הרבה יותר מאמפתיה. נהגי האוטובוס הפכו לעובדי קבלן, מאבדים את הוותק שצברנו בכל פעם שנכנס זכיין או ליתר דיוק קבלן חדש. מפעילים את התחבורה הציבורית אבל לא נחשבים עובדי ציבור. סופגים אלימות מצד נוסעים אך תיקי התקיפה נסגרים מחוסר עניין לציבור משום שאין דין הנהג המותקף כדין הרופאה או העובד הסוציאלי. לנהגים נמאס להיות שק החבטות של הציבור. הגיע הזמן לשנות".