ההסתדרות בגליל העליון: נחושים לתמוך במאבק עובדי פרי הגליל נגד הפיטורים

הנהלת מפעל פרי הגליל שבחצור הגלילית מאיימת לפטר כ-100 מתוך 250 עובדי המפעל. ההנהלה מסרה אתמול (חמישי) הודעה ליו"ר ועד העובדים, מוטי חזיזה, לפיה הסיבה לפיטורים ההמוניים היא החלטת ממשלחת הימין להפחית מכסים על יבוא תוצאת חקלאית. בהנהלת החברה טענו כי הצו שהוציאה אתמול הממשלה, ללא כל התייעצות עם החקלאים והעובדים בענף המזון, "מחייב את החברה להגיב מיידית בפיטורים ובצמצום פעילות". יצוין שהמפעל, שעבר בעלויות רבות בשני העשורים האחרונים, הכיר מאבקי עובדים נחושים לשמירה על מקום העבודה.

המאבק נגד פיטורים במפעל "פרי הגליל" בינואר 2015  (צילום: מרחב ההסתדרות בגליל העליון)

 

עם פרסום מכתב ההנהלה הגיב מזכיר האיגוד המקצועי במרחב ההסתדרות בגליל העליון. עו"ד פאדי אבו רפע: "עובדות ועובדי פרי הגליל הם לא בני ערובה. במרחב גליל עליון מוכנים כמו תמיד לכל תרחיש ולהיאבק כל הכוח למען שמירה על עובדי המפעל. עובדים יקרים אנחנו איתכם עד הסוף".

"למה העובדים הפשוטים הם תמיד הקורבן של פוליטיקאים?" זעק יו"ר הוועד חזיזה, בשיחה עם אתר "דבר" ההסתדרותי. "באים להרוויח מנדטים על חשבון עובדי הייצור? למה מעבירים עבודה לרוסים ולטורקים? מה המטרה של הממשלה הזו? להיכן היא מעוניינת להגיע? הפכנו להיות כלי משחק. דיברתי עם המנכ"ל והבעלים שאמר שהייתה פגישה עם שר האוצר ליברמן שלא ספר אותו. הוא החליט לפתוח את השוק לייבוא לכל הכיוונים בלי להתחשב בהשלכות.  מי שמשלם את המחיר זה אנחנו, תושבי הפריפריה שמתפרנסים וחיים משכר מינימום. אנחנו רוצים לעבוד, לא ביקשנו שום דבר יותר מזה. וגם את הזכות המינימלית הזו לוקחים מאתנו".

"העובדים אינם אשמים בהחלטות האוצר, ולא מחליטים על פיטורי עובדים מהיום למחר" אמר עוד ל"דבר" יו"ר מרחב גליל עליון בהסתדרות, יונה פרטוק. "נאבק עם העובדים על המשך פעילות המפעל.  אני מקווה שההסתדרות בשיח עם האוצר תצליח למתן את החלטות האוצר, אבל בכל מקרה הודעה על פיטורי מאה עובדים מהיום למחר במקום עבודה שיש בו הסכם קיבוצי זה דבר שלא יעשה. המפעל הזה בסופו של דבר מפרנס יישוב שלם ומדובר בנזק בלתי הפיך".

לדברי דובר התנועה הקיבוצית "בתחילת ספטמבר, בימים שלפני העברת תקציב המדינה וחוק ההסדרים, סוכם בקואליציה כי הרפורמה בחקלאות לא תצא לפועל מבלי שיושגו הסכמות עם נציגי החקלאים. מאז סיכום זה, לכל אורך חודשי המו"מ התנהלו נציגי האוצר ומשרד החקלאות בחוסר תום לב ובצורה לא עניינית. אתמול פרסמו שרי החקלאות והאוצר עודד פורר ואביגדור ליברמן טיוטת צו שעניינו הפחתות המכסים על פירות וירקות. הצו המוצע כולל ביטול מידי של המכס על מספר פירות וירקות ובהם אבוקדו, שום, פטריות אפונה, שעועית, תאנים, אננס וארטישוק".

עוד נמסר כי בעקבות פרסום הצו התכנסו ראשי ארגוני החקלאים לישיבת חירום ובמהלך הפגישה הועלו שורה של צעדי מחאה שבכוונת החקלאים לקיים בהקדם. לדבריהם: "שרי האוצר והחקלאות הבטיחו לנו ולחברי הקואליציה במפורש שלא יהיה מהלך חד-צדדי והקימו ועדה לבחינת פערי התיווך שטרם הגישה המלצותיה. כעת, לאור תוצאות הסקרים הפוליטיים, הם שוב מאיימים בהחלטה חד צדדית ומסוכנת לעצמאותה של מדינת ישראל. העובדה שיוקר המחייה בישראל משתולל בכל הענפים ולא רק בענף המזון, מוכיחה כי הבעיה אינה ענפית, אלא ראייה צרה של פוליטיקאים שפועלים רק על פי מה שנכון מחר בבוקר לכותרת בעיתון ולמספר המנדטים בסקר – ולא לפי מה שטוב ונכון למדינה ולאזרחי ישראל".