הדרכים בהן נוקט המשטר כדי לפורר את האחדות הפוליטית של החברה הערבית

הישגיה המרשימים של הרשימה המשותפת בבחירות האחרונות (מארס 2020) היו מהלומה הגונה לכל המטיפים לשנאה ולגזענות כלפי האוכלוסייה הערבית והכוחות הדמוקרטיים בציבור היהודי. על רקע ההישגים הללו, מסתמנות שתי דרכי פעולה בהן נוקט המשטר כדי לפורר את האחדות הפוליטית של החברה הערבית, ואת קשריה הסולידריים עם כוחות השלום והדמוקרטיה בקרב האוכלוסייה היהודית.

דרך פעולה ראשונה לא החלה היום, ולחובתה עומדת כבר היסטוריה ארוכה: הימנעות מכוונת ממאבק במנגנונים הטרוריסטיים של כנופיות הפשע בערים הערביות. מדובר בכנופיות פשע חמושות בנשק חם שנגנב ברובו ממחסני הצבא, המטילות חתיתן על החיים היומיומיים. כנופיות פשע דומות לאלה כבר פעלו בעבר בערים יהודיות, אולם שם ידעה המשטרה לשים את ידה על העבריינים המסוכנים ולהשליכם אחר כבוד אל בתי הכלא. אך כאשר מדובר במגזר הערבי, הופכת לפתע המשטרה נטולת יכולת. במקום לקיים ביקורת עצמית על דרך פעולתה הכושלת, היא מטילה את האשם על התושבים – בטענה כי אינם משתפים פעולה עם המשטרה בתפיסת הפושעים.

מה קורה לחברה שחיה יומיום באווירה של פשיעה, אלימות, רציחות וירי ברחובות? חברה כזו עלולה להפוך חברה חלשה ומפוחדת, שהעיסוק הדחוף ביותר של חבריה הוא איך לא להפוך הקורבן הבא של הירי המשתולל. חברה כזו סביר שתחוש ייאוש ותסכול, עד כדי אובדן אמון מוחלט בכול המערכות. חברה כזו עלולה לאבד את הסולידריות הקהילתית ואת הרצון להיאבק למען שינוי. הייאוש והתסכול הם בבחינת סם שינה לאנשים העלולים ביום פקודה להימנע מקיום חובתם האזרחית – הליכה לקלפי. שלטון הימין יודע היטב: לרשימה משותפת חזקה האפשרות לקבוע את אופי הממשלה בישראל. אחוז הצבעה נמוך לרשימה המשותפת סולל את הדרך להמשך האפליה, מדיניות הכיבוש וטיפוח הלאומנות.

בתוך מגמה זו פועל זרם סמוי נוסף. מטרתו היא הכתמת הציבור הערבי כולו בטענה כי האלימות היא מאפיין דומיננטי של החברה או של התרבות הערבית. מטרתה של הכתמה גזענית זו ברורה: פטירת הממשלה מאחריות לאלימות המשתוללת, והבאשת ריחה של הרשימה המשותפת בקרב אנשי שלום ודמוקרטים בציבוריות היהודית – שרבים יותר ביניהם רואים ברשימה המשותפת את ביתם הפוליטי.

דרך פעולה שנייה, עליה נכתב כבר לא מעט, היא טיפוח פלגנות בתוך החברה הערבית. הכוונה, כמובן, לאותו אתנן שהובטח לאחד ממרכיבי הרשימה (אתנן שלא שולם וכנראה שגם לא ישולם בעתיד) ואשר הוביל להתנתקות של הרשימה הערבית המאוחדת (רע"מ) בראשות מנסור עבאס מהרשימה המשותפת. יידעו המתפלגים: מעשיהם אלה הם התשורה הגדולה ביותר שניתן היה לתת למי אשר הסית, הפחיד והשניא ציבורים אלה על אלה.

יידעו כל אלה המנסים להרוס את הסולידריות בין מרכיביה של החברה הערבית במאבקם לצדק חברתי; יידעו כל אלה המבקשים להרוס את הברית בין כוחות השלום והשוויון בחברה היהודית לבין אלה שבחברה הערבית: דרככם לא תצלח, ואת התשובה נראה כולנו בקלפי באחוותנו היהודית-ערבית.

גיורא איש שלומית