הגלובליזציה בצרות: משבר עמוק בשיחות ארגון הסחר העולמי

 

"אנו מאוד מאוכזבים". כך לדברי העיתון הצרפתי "לה מונד" הגיבו נציגי המדיניות הקפיטליסטיות הגדולות שהשתתפו בשיחות הסחר העולמי שקרסו אמש (ג'), תשעה ימים לאחר שהחלו. זאת, לאחר שהתגלעו חילוקי דעות קוטביים בין נציגי המדינות העשירות והעניות סביב שאלת פתיחת השווקים המקומיים לתוצרת זרה. כנשאל אם השיחות נכשלו, ענה פיטר פאואר, דוברו של פיטר מנדלסון הבריטי, נציב הסחר של האיחוד האירופי: "זו מכה קשה לאמון בכלכלה העולמית".
 
כאמור, ארגון הסחר העולמי (WTO ) חידש בשבוע שעבר את דיוניו בז'נבה במטרה להציל הסכם סחר עולמי חדש, אך התקווה למשא ומתן מוצלח התפוגגו במהרה. גורמים בכירים בארגון אמרו כי השיחות עלו על שרטון על רקע מחלוקות מהותיות בין המשלחות השונות.

הורדת מכסי יבוא על סחר בסחורות תעשייתיות וחקלאיות והסובסידיות לחקלאות נותרו המכשול העיקרי. ארצות הברית, אחת מיצואניות המזון הגדולות בעולם, מתנגדת להקלה במכסים על המזון, בעוד מדינות בעולם השלישי, כגון סין והודו, דורשות הורדה של המכסים. זהו סבב השיחות הארוך ביותר שערכו אי פעם שרי הארגון והן נחשבות להזדמנות האחרונה להצלת ההסכם.

ארגון הסחר העולמי, שמושבו בז'נבה, הוקם ב- 1995 על יסודות הסכם GATT – General Agreement on Tariffs and Trade וחברות בו 145 חברות. למעשה זהו הגוף החשוב ביותר בעולם כיום לקביעת כללי המשחק במסגרת הגלובליזציה הקפיטליסטית. המשא ומתן בין המדינות השונות החברות בארגון התנהל במסגרת המכונה "סבב סחר רב צדדי". שרי הסחר של המדינות החברות נפגשים אחת לשנתיים ל"כנס שרי ה-WTO" ומעניקים מנדט לניהול מו"מ. כעת זהו סיבוב מו"מ מקיף המכונה "סבב דוחה" שהוא תוצאה של כנס שרי הסחר שנפתח בנובמבר 2001 בדוחה שבקטאר. אך, כאמור, מאז 2001 ועד השבוע, לא הצליחו נציגי המדינות הקפיטליסטיות הגדולות והמדינות שבפריפריה הגלובלית להגיע לסיכומים המקובלים על כל הצדדים.

במהלך חודש ספטמבר 2003 התקיימה ועידת השרים של הארגון בעיר קאנקון שבמקסיקו. ועידה זו, הייתה אמורה לסמן את חצי הדרך של "סבב דוחה" שנועד להסתיים עד ינואר 2005. במהלך הדיונים התעוררו חילוקי דעות קשים שהביאו לקריסת הוועידה. כעבור שנתיים נערך כינוס נוסף בהונג קונג, שבסין, וגם בוועידה זו לא הושגה כל התקדמות.

לפי דיווח כתב רשות השידור הבריטית בי.בי.סי, סבב השיחות קרס על רקע חילופי דברים פומביים וחריפים בין ארה"ב להודו וסין. לטענת ארה"ב, הודו וסין מגנות יתר על המידה על החקלאים ואינם פועלות מספיק כדי לפתוח את השווקים. שר המסחר ההודי כמאל נאת הכחיש את הטענה ואמר: "ארה"ב מעוניינת להרחיב את האינטרסים שלה בעוד אני מעוניין להגן על מחיית החקלאים שלנו". שר המסחר הסיני צ'ן דמינג אמר דברים דומים. "המחיר שארה"ב מבקשת גבוה כמו גן עדן. גן עדן עבורם וגיהנום עבור החקלאים הסינים".