הגלובליזציה במשבר: נכשל כנס ארגון הסחר העולמי שנערך בארגנטינה

הסתיים בכישלון כנס השרים ה-11 של ארגון הסחר העולמי (WTO) שנפתח ביום שני בבואנוס איירס שבארגנטינה. כך מסרה הבוקר (שישי) סוכנות הידיעות הקובנית "פרנסה לטינה". הכנס הדושנתי, בהשתתפות 164 שרים, אמור היה לדון בפיתוח של סחר גלובלי כוללני יותר "כדי לענות על הצרכים של המאה ה-21". אבל הארגון לא הגיע כלל לסיכומים בשל העובדה שארה"ב – המנהיגה הוותיקה והבלתימעורערת של הגלובליזציה הקפיטליסטית – שינתה את עורה תחת ממשלו של דונלד טראמפ, מה שמציב את עתיד הארגון ואת הסכמי הסחר שהיא מתכננת להוציא לפועל, בסכנה.

בחודשים האחרונים מוביל ממשל טראמפ את ארה"ב במסלול חדש – נסיגה מהתפקיד המסורתי של מנהיגת מוסדות גלובליים כמו ארגון הסחר העולמי, מדיניות שייצרה חלל בהנהגת המוסדות ועוררה ספק בקשר לעתידם. סיסמת מסע הבחירות של טראמפ "ארה"ב לפני הכל", עוררה חששות נרחבים מפני השלכות בינלאומיות שיהיו למדיניות הפרוטקציוניזם שהוא מקדם.

השינוי במדיניות האמריקאית משקפת עמדה, שאותה חולק הנשיא עם יועצי הסחר הבכירים שלו,שלפיה המבנה הגלובלי הנוכחי של חוקים וארגונים פוגע בריבונות של ארה"ב ובבעלי ההון האמריקאיםמעט אחרי כניסתו לתפקיד, מתח טראמפ ביקורת חריפה על הסכמים בינלאומיים ואף ביטל את החברות של ארה"ב בהסכם הסחר הטרנספסיפי ההיסטורי, הוציא את המדינה מהסכם פריז והתחיל לנהל משא ומתן מחדש על הסכמי סחר עם קנדה, מקסיקו ודרום קוריאה.

2017-12-15_165438

הפגנה נגד ארגון הסחר, השבוע, במרכז בואנוס איירס (צילום: פרנסה לטינה)

טראמפ ויועצי הסחר שלו טוענים כי ארגון הסחר נכשל בפיקוח על סין והפרות חוקי הסחר הבינלאומיים שלדבריהם היא מבצעת. יצוין שסין הצטרפה לארגון רק ב-2001 כעשור לאחר שהחל תהליך הגלובליזציה. טראמפ סבור כי סין מעולם לא מילאה את המחויבות שלקחה על עצמה כתנאי קבלה לארגון ולא ריסנה את התפקיד שממלאת המפלגה הקומוניסטית במשק.

עם כינוס הארגון בבירת ארגנטינה נערכו הפגנות, מחאות ותהלוכות בהשתתפות רבבות, לרבות פעילי שמאל וראשי האיגודים המקצועיים המקומיים. למחאות הצטרפו גם פעילים נגד הגלובליזציה מאמריקה הלטינית, אירופה ואסיה. ממשלת ארגנטינה הימנית נקטה ביד קשה נגד המפגינים ואף גירשה מהמדינה פעילים שבאו מחו"ל כדי להשתתף ב"ועידת הסחר האלטרנטיבית" שנערכה במקביל.