הביטול יפגע במטופלים: הרופאים יפתחו בשביתה ברגע שממשלת הימין תבטל 600 תקנים

יו"ר ההסתדרות הרפואית (הר"י), פרופ' ציון חגי, אמר אתמול (חמישי) כי לאור מצבה הקשה של מערכת הבריאות הרופאים לא יהססו לצאת למאבק שיכלול צעדים משמעותיים, ביניהם שביתה. "במהלך הקורונה לא צייצנו, כעת יש לנקוט באמצעים, ואמצעים זו השבתה של המערכת. נעשה את זה כי אנחנו מבינים שאנחנו דואגים לעתיד עם ישראל", אמר חגי בוועידת המגזר הציבורי, ששודרה בחדשות 12.

פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית (צילום: הר"י)

 

פרופ' חגי ביקר בחריפות את הזנחת מערכת הבריאות על ידי הממשלה בשנים האחרונות. ועל כוונת ממשלת הימים לבטל 600 תקנים של רופאים: "הציבור מבין את המשמעות של מערכת בריאות חזקה ואיתנה בישראל, ולצערנו באוצר מתקשים להבין, ותמיד שמרו אותה בהרעבה". בין היתר התייחס חגי להקצאת "תקני קורונה" זמניים למערכת הבריאות, שעתידים להסתיים בקרוב. "יש 1,500 סטז'רים שמחכים להיקלט ואין להם תקנים, זה חלם. אנחנו נלחמים מול האוצר על השארת 600 התקנים, שמוגדרים כרגע זמניים, שחיזקו את מערכות הטיפול בקורונה". חגי הוסיף: "אם ירעיבו את הסוס, הסוס בסוף ימות. לא צריך למחוא לנו כפיים, צריך השקעה במערכת הבריאות, בכוח אדם, צריך לדאוג לפערים בין מרכז לפריפריה". חגי גם ביקר בחריפות את הזנחת מערכת הבריאות על ידי ממשלת הימין בשנים האחרונות: "הציבור מבין את המשמעות של מערכת בריאות חזקה ואיתנה בישראל, ולצערנו באוצר מתקשים להבין, ותמיד שמרו אותה בהרעבה".

במכתב ששיגר ביום שני יו"ר הר"י לשר הבריאות יולי אדלשטיין ולשר האוצר ישראל כץ, הביע חשש מביטול התקנים בחודשים הקרובים. "תקנים אלה הוקצו למחלקות הקורונה ולמחלקות נוספות המטפלות בחולי קורונה כגון טיפול נמרץ והרדמה ואולם הם לא הוכנסו לבסיס התקציב, בטענה כי לא הועבר תקציב מדינה ובשל כך לא ניתן להקצותם כתקנים קבועים", כתב פרופ' חגי.

"על אף הבטחת האוצר שתקנים אלה יוותרו במערכת עד לחודש יוני 2021, הרי שלאחרונה, הובא לידיעתנו כי בתי החולים החלו למנוע את קליטתם של רופאים חדשים במקומם של רופאים שפרשו או רופאים שסיימו את עבודתם, לרבות במחלקות ובמקצועות רפואיים שאינם מקצועות הקורונה", הוסיף חגי במכתבו. "התנהלות זו, חמורה היא לאין שיעור ויש בה כדי לפגוע באופן משמעותי בבריאות הציבור תוך יצירת עומסים רבים בבתי החולים, הארכת זמן ההמתנה לתורים ופגיעה בשירות הניתן למטופלים". בהמשך הדגיש: "בגריעתם של 600 תקני הרופאים יהיה בה כדי לגרום נזק למערכת הבריאות בכלל ולציבור המטופלים בפרט, קל וחומר בתקופה קשה זו, ועל כן יש להותירם כתקנים קבועים במערכת. ככל ובבתי החולים ימשיכו וימנעו קליטתם של רופאים חדשים למערכת הבריאות כדי לעמוד בהנחיותיכם בדבר גריעתם של 600 התקנים שנוספו, לא יהיה מנוס בידי הרופאים אלא לשקול צעדים ארגוניים".