הביטוח הלאומי: שליש מחצי מיליון המובטלים מקבלים דמי אבטלה זה יותר משנה

על עומק המשבר בשוק התעסוקה ניתן ללמוד מנתונים שפרסם אתמול (ראשון) מינהל המחקר במוסד לביטוח לאומי מהן עולה שליש מחצי מיליון המובטלים מקבלים דמי אבטלה זה יותר משנה. מספר המובטלים באפריל היה כ-506 אלף ובהם כ-172 אלף שקיבלו דמי אבטלה בין 12 ל-14 חודשים.

מובטלת בשיחה עם יועצת תעסוקתית בשירות התעסוקה (צילום: שירות התעסוקה)

 

בתוך כך, כ-370 אלף ממקבלי דמי האבטלה (כ-73% מתוכם) קיבלו דמי אבטלה בין שישה ל-14 חודשים מלאים ברציפות, וקיים חשש שהם יתקשו יותר מאחרים למצוא מקומות עבודה, כאשר יותר ממאה אלף מהם הועסקו במקומות עבודה שנסגרו כליל, לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו השבוע שעבר.

בדיקה של המקבלים דמי אבטלה תקופה ממושכת לפי ענף התעסוקה האחרון הידוע שבו עבדו לפני האבטלה, מעלה כי בענף שירותי אירוח ואוכל היה חלקם כ-53%, ובענף אמנות, בידור ופנאי כ-31% (לוח 3).לעומת זאת בענף אספקת חשמל, גז ומיזוג אוויר היה שיעורם כ-2% ובמינהל מקומי וציבורי כ-3%.  מחוז מרכז הוא האזור שבו נמצא המספר הרב ביותר של מקבלי דמי האבטלה הממושכים – בין שישה ל-14 חודשים מלאים ברציפות – שעמד על כ-90 אלף זכאים (7.4%). מחוז הצפון ומחוז תל אביב היו בעלי שיעור מקבלי דמי האבטלה לתקופה ממושכת הגבוה ביותר – 8.3% (71 אלף) ו-8.1% (66 אלף) בהתאמה.

כ-51% ממקבלי דמי האבטלה באפריל הן נשים, כך שהצטמצם הפער מהחודשים הקודמים של המובטלים לטובת הנשים. כ-56% ממקבלי האבטלה בחודש זה הם נשואים ו-32% מהם רווקים.  ממוצע התשלום לרווקים הוא 158 שקל ליום. לנשואים שולמו בממוצע 191 שקל ליום. נשים קיבלו בממוצע תשלום דמי אבטלה של 166 שקל בלבד, וזאת בעוד שממוצע התשלום לגברים עמד על 194 שקל. הסכומים נגזרו מתוך המשכורת שהשתכרו המובטלים טרם הוצאתם לחל"ת. יצוין שמנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, אמר אתמול בכנס לשכת רואי החשבון שהתקיים באילת, כי "אם בתוך שלושה שבועות לא תעבור חקיקה שתקדם סיוע וטיפול במי שלא יצליח לחזור למעגל העבודה, בדגש על האוכלוסייה המבוגרת – תהיה קטסטרופה".

 

עוד בנושא:

500 אלף מובטלים חרדים לגורלם: ארגונים חברתיים הציגו תוכנית חלופית עבור מחוסרי עבודה