הביטוח הלאומי הפריט את שירות לנפגעי תאונות עבודה לעובדים שאינם ישראלים והם לא מקבלים החזרים

הביטוח הלאומי הפריט את התשלום לנפגעי תאונות עבודה שאינם בעלי אזרחות ישראלית וכתוצאה, פועלים פלסטינים מהשטחים הכבושים, מהגרי עבודה ופליטים אינם מקבלים החזרים. חברת פמי פרמיום זכתה בינואר האחרון במרכז לאספקת השירות אך לדברי עמותת קו לעובד "אינה מתפקדת זה יותר מחצי שנה, לא שולחת החזר אחד לרפואה – והביטוח הלאומי משלים עם המצב".

אהוד עין גיל, מתנדב וותיק בקו לעובד, שלח מאז אוקטובר 2021 עשרות קבלות ובקשות להחזרים – אך ללא מענה. פמי לא הספיקה עדיין לבחון את בקשת ההחזרים של שאדי, בן 24 ממחנה הפליטים עקבת ג'בר, שנפצע במהלך עבודתו באזור התעשייה ליד ההתנחלות מעלה אדומים שבשטחים הפלסטינים הכבושים. שאדי שילם מכיסו 1,100 שקל על הטיפולים הרפואיים, המתין 3 שנים לאישור ההכרה בתאונת העבודה שעבר, אך ההחזר שהוא זכאי לקבל מתמהמה חודשים ארוכים. פמי לא הספיקה לבחון גם את בקשת ההחזרים של מוחמד מיריחו, בן 26 שנפצע בתאונת עבודה במישור אדומים וממתין למעלה משמונה חודשים להחזרים על  קבלות בסך 5,296 שקל.

מהגרי עבודה במשרדי קו לעובד בתל-אביב (צילום: קו לעובד)

 

במכתב ששלח קו לעובד בשבוע שעבר לביטוח לאומי פעיליה ביקשו לדעת כיצד משלים המוסד עם היעדר התפקוד המוחלט של זוכה במכרז. "שאלנו כיצד זה, למרות שהעובדים מקבלים הודעה שעליהם לצפות להחזר תוך חמישה חודשים, ישנה השלמה שבשתיקה עם כך שחברה פרטית, הניזונה מכספי ציבור, אינה מבצעת את עבודתה ופוגעת קשות במבוטחים. קראנו למוסד לביטוח לאומי לפעול לסיום הסאגה, לדאוג לפתרון ביניים עבור הנפגעים ולהסיק מסקנות למניעת התקשרות כושלת כל כך בעתיד".

בקו לעובד הסבירו שבמקרה של עובדים פלסטינים בישראל הסיבה נעוצה בכך שלאחר תאונת העבודה היתרי הכניסה שלהם לישראל מתבטלים, ואין להם ברירה אלא לקבל טיפול במוסדות רפואיים בשטחים. "טיפולים אלו הם מממנים מכיסם, ולאחר ההכרה בהם כנפגעי תאונת עבודה הם שולחים קבלות ומקבלים החזרים. מיותר לציין כי עובד שהושבת מעבודה כתוצאה מפגיעה זקוק לכסף הזה באופן דחוף, והמתנה ממושכת כל כך אינה סבירה במצבו. מיותר לציין גם שפמי מקבלת את שכרה באופן מסודר", הדגישו.