הבחירות לפרלמנט צרפת: ניצחון למקרון הניאו-ליברלי; גוש השמאל העקבי במקום השלישי

מפלגתו של נשיא צרפת הניאוליברלי, עמנואל מקרון "קדימה!" זכתה בבחירות לפרלמנט ב-32.2% מהקולות כך עולה מנתוני ההצבעה הרשמיים שפרסם הבוקר (שני) משרד הפנים במדינה, בתום ספירת כל הקולות. המפלגה הרפובליקנית של הימין זכתה ב-21.5%, גוש "צרפת המורדת" של ז'אן לוק מלנשון והמפלגה הקומוניסטית בכ-15%, מפלגת "החזית הלאומית" של הימין הקיצוני ב-13.2%, המפלגה הסוציאליסטית ב-9.5% והירוקים ב-4.3%. יצוין שבבחירות שנערכו אתמול נרשם מספר המצביעים הנמוך ביותר מאז מלחמת עולם השנייה. רק 48% מבעלי זכות הבחירה מימשו את זכותם.

2017-06-12_205856

הנפילה הגדולה ביותר שייכת למפלגה הסוציאליסטית, שהייתה בשלטון עד לא מזמן תחת הנשיא פרנסואה הולנד והחזיקה ב-277 מושבים בבית הנבחרים. כעת המפלגה הוותיקה נלחמת על הישרדותה כשהתחזיות צופות לה בין 17 ל-31 מושבים בלבד. מזכ"ל המפלגה ז'אןכריסטוף קמבדליס, חבר פרלמנט ב-20 השנים האחרונות, איבד את מקומו לאחר שהפסיד בסיבוב הראשון במחוז הבחירה שלו – וכך גם בכירים נוספים במפלגה, כולל המועמד הכושל לנשיאות ומנהיג האגף השמאלי, בנואה האמון.

קמבדליס אמר כי התוצאות מהוות "נסיגה חסרת תקדים עבור השמאל בכלל ועבור המפלגה הסוציאליסטית בפרט". הוא קרא לבוחרים להתאחד מאחורי יריביו של מקרון כדי להימנע ממצב של רוב גדול מדי עבור הנשיא: "יש סיכון שהפרלמנט לא יכלול סמכויות ביקורת אמיתיות ושלא יהיו בו שום ויכוחים דמוקרטיים ראויים לשמם". מפלגת "החזית הלאומית" של מרין לה פן נמחקת כמעט לחלוטין, וצפויה להשיג בין מושב אחד לעשרה מושבים בלבד. סגן המנהיג שלה, פלוריאן פיליפו, הודה כי מדובר באכזבה וקרא למצביעיו "להגיע בהמוניהם" לסיבוב השני.

מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית, פייר לורן, פרסם אמש הודעה לפיה "צרפת ניצבת בפני סכנה חמורה, מפלגתו של מקרון עשוי לזכות ברוב גדול בפרלמנט החדש". הוא קרא לחברי המפלגה לפקוד את בתי האזרחים כדי לדרבן אותן להגיע אל הקלפי בסיבוב הראשון ולהבטיח את בחירתם של מועמדי השמאל רבים ככל האפשר. עוד הודיע על כינוס הוועד המרכזי של המפלגה בישיבה מיוחדת ב-23 וב-24 ביוני "כדי לדון לעומק על כישלון השמאל בבחירות".

ביום ראשון בשבוע הבא ייערך סיבוב שני במחוזות שבהם אף מועמד לא עמד בתנאים אלו. לסיבוב זה יעלו רק נציגים שקיבלו בסיבוב הראשון את התמיכה של לפחות 12.5 אחוז מהבוחרים הרשומים. אם פחות משני מועמדים עומדים בדרישות אלו, בסיבוב יתחרו זה מול זה שני הנציגים עם מספר הקולות הגבוה ביותר. בסיבוב זה המועמד עם מספר הקולות הרב ביותר יהפוך לנציג בבית הנבחרים.

להודעת הסיכום המלאה של מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית של הסיבוב הראשון (בצרפתית): http://www.pcf.fr/100701