הבחירות לפרלמנט באוסטריה: פוזלים ימינה ומחזקים את ידידיו של ליברמן

הבחירות לפרלמנט האוסטרי מתקרבות. הן יתקיימו ב-15 באוקטובר וצפויות בהן הפתעות. מפלגת העם הדמו-נוצרית (OVP), אחת מהחברות בקואליציה כיום בחרה בסבסטיאן קורץ בן ה-30 לעמוד בראשה. קורץ החל בפעילות נמרצת לחידוש פניה. מפלגה זו רוצה לצאת מעמדתה המסורית כשותפה זוטרה של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPO) בממשלה הנוכחית, ולהפוך לחברה מובילה בזו הבאה.

2017-08-29_183349

סבסטיאן קורץ, יו"ר מפלגת העם האוסטרית, במפגש עם ידיד (צילום: ויקימדיה)  

קורץ כינה את רשימתו "מפלגת העם החדשה", תוך הבלטת שנאת הזרים והאסלאמופוביה, נושאים שבעבר היו מצויים בשולי המצע והאמירות של המפלגה הזו. ההימור צלח, וכעת מפלגתו של קורץ מצויה במקום הראשון בסקרים. במקום השני בסקרים נמצאת  מפלגת הימין הפופוליסטית הקיצונית, מפלגת החירות האוסטרית (FPO), ולאחריה ממוקמת המפלגה הסוציאל-דמוקרטית.

לאחרונה פתח קורץ במערכה נגד גני הילדים המוסלמים. בהסתמך על "מחקרים" שנויים במחלוקת ועל נתונים חלקיים, קרא קורץ לסגור את הגנים שלדבריו מתנגדים לשילובם של המוסלמים בחברה האוסטרית ומטיפים לאסלאם קיצוני. מנהיג הסוציאל-דמוקרטים, הקנצלר כריסטיאן קרן, נגרר אחרי קורץ בבססו את הקמפיין על יעילות מפלגתו בקידום הצדק החברתי, אך מבלי להתייחס לתוכן הגזעני של מצע מתחרהו.

על רקע ההקצנה ימינה של מפלגת העם, נשמעים במפלגה הסוציאל-דמוקרטית קולות המתנגדים לקנצלר קרן וקוראים להקמת קואליציה עם מפלגת החירות הימנית. אבקש לציין, כי הדימוי הציבורי של הקנצלר נפגע עקב מעצרו בישראל של היועץ טל זילברשטיין, יחד עם איש העסקים בני שטיינמץ (ר' ידיעה נוספת בגיליון השבוע של "זו הדרך"). יש הסבורים שזילברשטיין הגה את סיסמת הסוציאל-דמוקרטים בבחירות – "קח את המגיע לך", שמקורה אולי באמירה השגורה בשפה העברית, "מגיע לי!".

למרות הגידול בכוחה של מפלגת העם, אין לזלזל בפוטנציאל האלקטוראלי של מפלגת החירות. זו איננה מפלגה בורגנית מן השורה. היא שותפה לכוחות הימין הקיצוני בצרפת ובהולנד ומטפחת קשרים הדוקים עם מפלגות הימין בישראל ועם הנהגת המתנחלים. באמצעות תמיכתה הבלתי-מסויגת בנתניהו, היא מנסה להסתיר את שורשיה האנטשימיים. מנהיגה, היינץ-קריסטיאן שטראכה, היה מראשוני המנהיגים הפוליטיים האירופים שדרשו להעביר את שגרירות ארצם מתל-אביב לירושלים. השותפות האפשרית של מפלגה זו בכל קואליציה שלטת אשר תהא באוסטריה, היה סכנה לדמוקרטיה. כדי למנוע זאת, נדרשת התערבותה הפעילה של החברה האזרחית, כפי שקרה בבחירות האחרונות לנשיאות. אז, מועמד הירוקים אלכסנדר ון דר בלן ניצח את מועמד הימין הקיצוני נורברט הופר.

המפלגה הקומוניסטית האוסטרית תרוץ הפעם בבחירות תחת השם KPO+. הסימן "+" מצטרף לשם המפלגה, כי בעקבות תמורות פוליטיות במפלגת הירוקים, תתמודד קבוצת פורשים ממפלגה זו יחד עם המפלגה הקומוניסטית בבחירות. המפלגה הקומוניסטית, שכיום אינה מיוצגת בפרלמנט, תצטרך לעבוד קשה מאוד על-מנת להתגבר על אחוז החסימה העומד על 4% מקולות הבוחרים.

ג'ון בונצל, וינה

הרשימה מתפרסת בגיליון השבוע של 'זו הדרך'