הבחירות בספרד: הקומוניסטים קוראים למפלגה הסוציאליסטית להקים ממשלה שמאלית

מהתוצאות הסופיות שפורסמו הבוקר (שני) בעקבות הבחירות לפרלמנט בספרד עולה כי מפלגתו הסוציאליסטית של ראש הממשלה, פדרו סנצ'ס, זכתה ברוב הקולות. זאת לאחר שהובילה בסקרים עם כמעט 30% מהקולות. עם זאת, יהיה על סנצ'ס לחבור לשותפות נוספות כדי להקים קואליציה יציבה וצפוי לו משא ומתן ממושך. כמו כן, לראשונה מאז 1982 נציגי הימין הקיצוני ישבו בפרלמנט.

מערכת הבחירות שהגיעה אמש לסיומה היא השלישית בתוך ארבע שנים, כאשר שתי הבחירות האחרונות שחקו את שליטתן רבת השנים של שתי המפלגות הגדולות הסוציאליסטית והשמרנית. אתמול נרשם שיא בשיעור הצבעתם של הספרדים: כ-76% מבעלי זכות הבחירה בייחוד במחוז קטלוניה.

בשנה שעברה סנצ'ס ניצל את פרשיות השחיתות הרבות של ראשי מפלגה השמרנית כדי להחליף את ראש הממשלה הוותיק מריאנו ראחוי, והביא לקץ שלטון הימין הממושך, אולם הוא הנהיג ממשלת מיעוט שנשענה על קולות המפלגות של קטלוניה ושל חבל הבאסקים. על פי הידיעה שפורסמה ב"אל פאיס", ייתכן והממשלה סוציאליסטית תוסיף לכהן כממשלת מיעוט.

2019-04-29_203159

מנהגי פודמוס, פבלו איגלסיאס, והמפלגה הקומוניסטית, אלברטו גרסון, באסיפת בחירות שנערכה במוצ"ש במדריד (צילום: מונדו אובררו)

מספירת כל הקולות עולה כי המפלגה הסוציאליסטית זכתה ב-123 מתוך 350 מושבי בפרלמנט. אחריה מפלגת העם הספרדית השמרנית עם 66 מושבים (85 ו-123 בפרלמנט היוצא בהתאמה). מפלגת ימין "סיודדנוס" קיבלה 57 מושבים, לאחר מכן החזית של תנועת פודמוס והשמאל המאוחד של המפלגה הקומוניסטית עם 42 מושבים, ו"ווקס" מהימין הניאופשיסטי עם 24. השמרנים רשמו את התוצאה הגרועה ביותר שלהם איפעם, אחרי שאיבדו יותר ממחצית מושביהם בבית התחתון, כמו גם את השליטה על הסנאט.

במסיבת העיתונאים שקיים הבוקר, מנהיג איחוד השמאל ומראשי המפלגה הקומוניסטית, אלברטו גרסון, קרא להקים ממשלת שמאל בשותפות בין הסוציאליסטים, פודמוס והקומוניסטים.