הבחירות באיסלנד: המפלגה האדומה-ירוקה עשויה להרכיב את הממשלה

     אף שמפלגת השלטון היוצאת, מפלגת "העצמאות" הימנית, נותרה המפלגה הגדולה בפרלמנט לאחר בחירות הבזק  שנערכו  לפני   שבועיים  (21.10),   המפלגה   השנייה בגודלה, מפלגת השמאל האדומה-ירוקה, עשויה להקים את הממשלה. ב-1999 הקימו קבוצת פעילי שמאל ופעילים למען איכות הסביבה מפלגה זו. מאז, התמיכה העממית בה גוברת בהתמדה, וההישג הנוכחי הוא שיא עבורה.

2017-11-07_203752

קתרין יאקובסדוטיר (צילום: המפלגה האדומה-ירוקה)

 

המפלגה הימנית איבדה מכוחה לאחר שכחמישית מתומכיה נטשו אותה, והיא אינה צפויה לזכות במנדט להרכיב את הקואליציה מהנשיא האיסלנדי, גודני יוהאנסון. הבחירות, שהיו השניות במדינה הצפונית בתוך שנה אחת בלבד, נערכו על רקע זעם ציבורי בעקבות פרשיות השחיתות של מפלגת השלטון. ביארני בנדיקטסון אינו ראש הממשלה האיסלנדי הראשון שמתפטר בשנים האחרונות בשל פרשיות שחיתות, לאחר שמסמכי פנמה חשפו כי קודמו גונלאוסון ורעייתו מחזיקים מיליוני דולרים במקלטי מס.

מפלגתו של ראש הממשלה היוצא, בנדיקטסון, זכתה בתמיכת 24% מהמצביעים אך לא מצאה עדיין שותפים להרכבת קואליציה. המפלגה האדומה-ירוקה השמאלית הצליחה להגדיל את כוחה וזכתה בתמיכת 17% מקולות הבוחרים. המפלגה הסוציאל-דמוקרטית הכפילה את כוחה וזכתה ב-12% מהקולות. מנהיגת השמאל קתרין יאקובסדוטיר עשויה להקים את הקואליציה שרבים מהאזרחים ציפו לה, בתמיכת המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, מפלגת הפיראטים והמפלגה הפרוגרסיבית.

איסלנד, בה חיים 340,000 בני אדם, הייתה אחת המדינות שנפגעו באופן הקשה ביותר מהמשבר הקפיטליסטי שפרץ ב-2007. מאז, וביתר שאת במערכת הבחירות האחרונה, ניסו מפלגות הימין לגרום לתסיסה ולהטיל על גלי ההגירה לאיסלנד את האחריות למצב הכלכלי הרעוע במדינה. בתשובה, דרשו כוחות השמאל באיסלנד לחזק את מנגנוני הרווחה ולמסות את ההון והמגזר הפיננסי.

בחודש ספטמבר הכריז ראש הממשלה היוצא בנדיקטסון על הקדמת הבחירות, לאחר שנחשף ניסיונו של אביו לסייע לפדופיל מורשע. בעקבות חשיפת הפרשה, פרשה מפלגת המרכז "עתיד בהיר" מהקואליציה, וראש הממשלה נאלץ להקדים את הבחירות.

המהומה פרצה בשל חוק איסלנדי ישן המאפשר לפדופילים ולרוצחים לעבוד במשרות ציבוריות במסגרת הליך המבקש לשקם ולהשיב את כבודם. החוק שנחקק ב-1940 אינו מוחק את ההרשעה הפלילית של הנאשם, אלא נועד "להחזיר לאסירים את הזכויות האזרחיות ולעזור להם להשתלב מחדש בקהילה".

לפי סקרים שנערכו השנה, סבור הרוב המכריע של האיסלנדים כי החוק מיושן ומבטא אי-צדק. ההתנגדות לחוק הגיעה למרכז השיח הציבורי לאחר שרוברט ארני-הריידרסון, עורך דין לשעבר שנידון לשלוש שנות מאסר ב-2007 בשל תקיפה מינית של 4 נערות, זכה ב"השבת כבודו" בספטמבר אשתקד. חשוב לציין כי כל בקשה ל"השבת כבוד" באיסלנד מוגשת בידי הנשיא עצמו, וחייבת להיות מלווה בשני מכתבי המלצה מאישים בכירים.

אביו של ראש הממשלה היוצא בנדיקטסון, בנדיקט סוינסון, אחד מבעלי ההון העשירים והמשפיעים באיסלנד, חתם על מכתב בקשה כזה לבקשת פדופיל, שהורשע ב-2004 באונס בתו החורגת באופן יומיומי במשך 12 שנים. שמו של סוינסון הוסתר מהציבור עד שהפרלמנט האיסלנדי הורה על חשיפתו. בעקבות זאת, ראש ממשלת הימין הואשם בניסיון להוליך שולל את חברי הפרלמנט ונאלץ להתפטר.

בעת כתיבת שורות אלה, עדיין לא ברור  כיצד תורכב הממשלה הבאה באיסלנד. אך עצם האפשרות שמפלגת השמאל האדומה-ירוקה תעמוד בראשה היא בשורה מעודדת.

מ"א

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב