הארגון העיתונאים ועובדי 'דבר ראשון' עתרו לרשות השיפוט של ההסתדרות

הארגון העיתונאים של ההסתדרות והוועד עובדי האתר ההסתדרותי "דבר ראשון" עתרו השבוע לרשות השיפוט של ההסתדרות, נגד ההסתדרות ונגד הנהלת "דבר ראשון" – ומחו על פגיעה בהתארגנות העובדים והתנכלות לארגון העיתונאים. העתירה, שהוגשה עלידי עו"ד עמית גורביץ, מתייחסת בין השאר לכך שהאתר הורד ערב הבחירות מהאוויר, ללא הודעה מראש. העתירה מתייחסת גם לאפשרות של סגירה האתר והליך פיטורים של העובדים.

2019-04-26_183214

לטענת ארגון העיתונאים, ההסתדרות משתמשת בכוחה כריבון של ארגון העיתונאים, בין היתר עלידי פינוי כוחני של העובדים מחדריהם כדי לפגוע ביכולתו ובעצמאותו של ארגון העיתונאים להגן על עובדי "דבר ראשון". בעתירה מבקש האיגוד להפסיק לאלתר את ההתנכלות לארגון העיתונאים, שכללה פינוי של העובדים ללא התראה.

בשנים האחרונות ליווה ארגון העיתונאים לא מעט סכסוכי עבודה ברוב כלי התקשורת בישראל. מעורבות הארגון הובילה במקרים רבים לחתימה על הסכם קיבוצי. המקרה נוכחי מורכב מאחר ש"דבר ראשון" שייך להסתדרות.

"דבר ראשון" הוקם בשנת 2016 על ידי ההסתדרות. לאתר העוסק בחדשות כלכליות וחברתיות מערכת עצמאית ופורסמו בו כתבות שלא מצאו חן בעיני ראשי ההסתדרות בייחוד התקפות על המדיניות הכלכלית הניאוליברלית של ממשלת הימין שההסתדרות שותפה לה.

מערכת היחסים הסלימה בשבועות האחרונים אחרי שאבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות, הוחלף עלידי ארגון בר דוד ולקראת יום הבחירות האתר הורד במפתיע מהאוויר. בהסתדרות טענו בתחילה כי מדובר בתקלה טכנית, אך תוך זמן קצר קיבלו העובדים הודעה על כך שמוציאים אותם לחופשה, וכי האתר צפוי לפעול במתכונת שונה. בעקבות המהלך התאגדו העובדים תחת ארגון העיתונאים. כשהגיעו אנשי הארגון והוועד לשיחות עם נציגי ההנהלה, הובהר להם כי הם צפויים לקבל מכתבי שימוע לפני פיטורים.

עוד על מאבק עובדי "דבר ראשון", בגיליון "זו הדרך" האחרון (עמ' 12):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2019break/04/G16_2019.pdf