האפרטהייד הוא אסון: חד"ש קוראת להגברת המאבק נגד הכיבוש והסיפוח

חד"ש קוראת להגברת המאבק נגד הכיבוש והסיפוח. כך סוכם בתום ישיבת מזכירות חד"ש שנערכה ביום שישי האחרון בשפרעם. עוד העלתה מזכירות חד"ש על נס את הצלחת הפגנת האלפים היהודיתערבית בת"א לציון 53 שנים למלחמת 1967, שהרימה קול זעקה נגד הכיבוש וההתנחלויות ונגד תכנית הסיפוח שממשלת נתניהוגנץ מתכננת לבצע בחודש יולי הקרוב, בתמיכת הממשל האמריקאי.

ההפגנה הגדולה בכיכר רבין, אותה יזמו מק"י וחד"ש יחד עם עשרות ארגונים ותנועות יהודיות וערביות, מצטרפת למאמצים רבים בזירה המקומית, האזורית והבינלאומית לבלימת תכנית הסיפוח. המסר הפוליטי החשוב שיצא ממנה היה שהנצחת הכיבוש, העמקת מפעל ההתנחלויות ומעבר למשטר אפרטהייד דה יורה הוא אסון לא רק לעם הפלסטיני אלא גם לעם בישראל, וכי המפתח לשלום וליציבות בארץ ובאזור הוא סיום הכיבוש והכרה בזכויות העם הפלסטיני. עמדה זו היא קו פרשת המים בגיבוש בריתות דמוקרטיות רחבות נגד הכיבוש והפשיזם. מזכירות חד"ש קראה לכל הכוחות ברחוב היהודי והערבי – לרבות מרכיבי הרשימה המשותפת וועדת המעקב העליונה – להגביר את המאבק המשותף נגד הכיבוש והסיפוח, בהיותו תנאי מהותי לכל התקדמות אמיתית בשאלות השוויון, הדמוקרטיה והצדק החברתי. המזכירות דנה בכמה הצעות להמשך המאבק בסיפוח.

מזכירות חד"ש הזהירה מפני התכניות לעקירת 10 כפרים בנגב, שמצטרפת למתקפה הגזענית בתחום הריסת הבתים והפקעת אדמות בגליל ובמשולש. המזכירות קראה להגביר המאבק הציבורי בתכניות אלה ולחזק את העמידה של התושבים בהגנה על אדמותיהם ובתיהם.

ההסלמה באירועי הפשיעה והאלימות בחברה הערבית מבטאים את חומרת המצב הכלכלי בעקבות משבר הקורונה, ואת שגשוגם של ארגוני הפשיעה, השוק האפור והסחר בנשק. המשטרה והממשלה ממשיכות במדיניות חוסר המעש שמטרתה לכרסם בחסינות החברתית של הציבור הערבי ובמוכנות להיאבק נגד תכניות השלטון. מצב זה מחייב להגביר את המאבק הציבורי ולהפעיל לחץ על הממשלה ועל המשטרה, בין היתר כדי להביא להחלטת ממשלה מחייבת למאבק בארגוני הפשיעה בחברה הערבית. מזכירות חד"ש הזהירה מפני ניסיוניות השלטון ושופריו לנצל את האווירה הקשה כדי להסיט את האחריות מהכתובת הנכונה. המזכירות גינתה את האיומים והאלימות על ראשי רשויות מקומיות ונבחרי ציבור, ואת הניסיונות להכפיף את הקופה הציבורית לגורמים עברייניים.

מזכירות חד"ש הזהירה מפני הגזרות הכלכליות של ממשלת נתניהוגנץ נגד השכבות המוחלשות ושכבות הביניים, מפני צמצום השירותים החברתיים והעלאת מחירי מוצרי צריכה בסיסיים וזאת במקביל להענקת הטבות לבעלי ההון. המזכירות הזהירה גם מפני חקיקה אנטי דמוקרטית והעמקת מדיניות האפליה נגד הציבור הערבי, בחסות משבר הקורונה. המזכירות ציינה את ההצלחות הנקודתיות של מאבקי עובדים ומאבקים דמוקרטיים, דבר המוכיח כי רק דרך המאבק נושאת פירות מול מדיניות הממשלה.

המזכירות בירכה גם את סניפי חד"ש ביפו ובתל אביב על ההחלטה לפרוש מהקואליציה העירונית, על רקע התעקשות עיריית ת"איפו להמשיך בפגיעה בבית הקברות המוסלמי "אלאסעאף". המזכירות קראה להגברת המאבק ביפו מול הפגיעות הנשנות והחוזרות במקומות הקדושים ונכסי הווקף, שכן מדובר בחלק מזהותו וקיומו של העם הפלסטיני במולדתו מימים ימימה.

מזכירות חד"ש גינתה בתוקף את ההסתה הריאקציונית והמסוכנת נגד ח"כ עאידה תומאסלימאן ונגד האמנית אמל מורקוס, בעקבות הלווית הרקדן איימן ספייה בכפר יאסיף ובהקשרים אחרים. הכוחות שעומדים מאחורי מתקפה ארסית זו הם סכנה לחברה כולה שמשרתים את השלטון. חד"ש מזהירה מפני ההשלכות ההרסניות של רעיונות חשוכים כאלה על אחדות הציבור הערבי ועל זהותו התרבותית.

עוד על המאבק בסיפוח בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמ' 1, 4 ו-10):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/06/G25_2020.pdf

על ההפגנה שנערכה בכיכר רבין, בגיליון "זו הדרך" 24 (עמ' 1 ו-10):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/06/G24_2020.pdf

על מותו של הרקדן איימן ספייה, בגיליון "זו הדרך" 24 (עמ' 9):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/06/G24_2020.pdf