האינפלציה פוגעת בעובדים ובני משפחותיהם: התרופה היא תוספות שכר משמעותיות

"התחזיות לכלכלה העולמית נפגעו קשות, בעיקר בגלל הפלישה של רוסיה לאוקראינה. מעבר לטרגדיה ההומניטרית המיידית, המלחמה תאט את הצמיחה ותגביר את האינפלציה. הסיכונים לכלכלה הגלובלית עלו – ובחדות – ומאתגרים את מעצבי המדיניות". כך כתבו לאחרונה כלכלני קרן המטבע הבינלאומית, אחד ממוסדותיו המרכזיים של הקפיטליזם הגלובלי. בהמשך לדברים אלה, ציינו כי האינפלציה בעולם ממשיכה בזינוקה המהיר. במבצרו של הקפיטליזם, ארה"ב, חלה במהלך חודש מארס עליה של 8.5% במדד המחירים. נסיקה זו היא הגבוהה ביותר שנרשמה ב-40 השנים האחרונות. גם הנציבות האירופית דיווחה על זינוק חד באינפלציה באירופה, לרמה שנתית של 7.5% לעומת 5.9% בפברואר האחרון.

על רקע האינפלציה, הצביע הרבעון הראשון של 2022 על התכווצות מפתיעה בכלכלת ארה"ב, עם ירידה של 1.4% בתוצר (תמ"ג). מיתון זה הוא המשמעותי ביותר מאז הרבעון השני של 2020 בו נתנה מגיפת הקורונה את אותותיה הראשונים על הפעילות הכלכלית. מדובר בהאטה חדה לאחר זינוק בתמ"ג בשיעור של 6.9% ברבעון הרביעי של 2021.

לפי כלכלני הקרן, ההתכווצות בכלכלה האמריקאית נרשמה על רקע התרחבות הגירעון במאזן הסחר. זאת עקב זינוק חד ביבוא והאטה בצמיחת המלאי העסקי – "ברבעון שעליו העיבו אינפלציה גואה, מלחמה באוקראינה והתפרצות וריאנט האומיקרון".

 

האינפלציה משתוללת – לקראת מדד שנתי של 4%

בהמשך שנת 2022 חזויה אינפלציה בשיעור של 5.7% בכלכלות הקפיטליסטיות המפותחות, לעומת 3.9% בינואר האחרון (2.3% באוקטובר 2021). בכלכלות הקפיטליזם הפריפריאלי האינפלציה צפויה להגיע השנה ל־8.7% לעומת 5.9% בינואר האחרון (4.9% באוקטובר 2021).

ההערכה בקרן המטבע היא שהאינפלציה הגבוהה במדינות הליבה הקפיטליסטיות תימשך  ב-2023 ולאחר מכן תתחיל להאט. בישראל, מדינה פריפריאלית בקפיטליזם הגלובלי, תחזית האינפלציה בשנת 2022 נסקה בחדות – מ־1.4% ל־3.5%.

במהלך מתוכנן, שעות ספורות לפני ליל הסדר, פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי מדד המחירים לצרכן עלה בחודש מארס ב-0.6%, ומתחילת השנה השלים עלייה של 1.5%. ב-12 החודשים האחרונים עלה המדד ב-3.5%. מחירי הדירות התייקרו בחודשיים הראשונים של 2022 בשיעור גבוה של 1.8%, עד כדי עלייה מצטברת שהגיעה לשיא של כ-15.2% בשנה האחרונה.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר בראיון ל"כלכליסט": "יש סיכוי שבחודשים הקרובים האינפלציה תגיע ל־4%. אבל אנו לא בסביבה של ארה"ב ואנגליה. ישנם גורמים מבניים שמאפיינים את המשק הישראלי שמסבירים מדוע האינפלציה כאן יותר נמוכה לעומת שאר המדינות".

"אינפלציה נמוכה יותר משאר המדינות"? ניכר בהחלט כי הפרופ' ירון אינו זקוק לדיור ואינו משתכר שכר מינימום. למרות הנרטיב שמנסה לשווק נגיד הבנק, ההתייקרות הפראית של הדיור בישראל אינה מתרחשת בחסותם של משבר הקורונה  והמלחמה באוקראינה.

העלייה המהירה והמתמדת במחירי המוצרים והשירותים מאתגרת את רוב-רובם של העובדים בישראל. אלא שבניגוד לקביעת מומחי הקרן – היא לא ממש מאתגרת את מעצבי המדיניות ומקבלי ההחלטות, שאינם נוקפים אצבע לבלימתה.

 

ניצול ושחיקה בחסות המעסיקים והממשלה

עליית המחירים ושחיקת השכר ניכרות בכל בית. האינפלציה הגבוהה תשחק במהלך השנה הקרובה גם את שכר השכירים שאינו צמוד למדד. העובדים יקבלו אמנם תוספות שכר נקודתיות, אולם ההסכמים האחרונים לתוספות בשכר בכלל המשק הושגו לפני למעלה מעשור. הגיע הזמן להוציא מהמגירות הסכמים אלה, וזה תפקידה של ההסתדרות.

חשוב לציין כי השכר הממוצע למשרת שכיר נשחק עוד בטרם התפרצה האינפלציה. בחודש מארס עמד השכר (לפני מס) הממוצע על סכום קבוע של 10,876 ש"ח – ירידה של 4% לעומת ינואר 2021 (11,334 ש"ח). כ-60% מהעובדים בישראל משתכרים מתחת לשכר הממוצע. כשליש מהם משתכרים שכר מינימום שהוא כ-5,300 ש"ח לחודש  ונותר ללא שינוי בארבע השנים האחרונות.

בתגובה לשחיקה, דרש לאחרונה יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, את הפעלתו מחדש של מנגנון תוספת היוקר לשכירים. שר האוצר אביגדור ליברמן כלל לא השיב לפנייה, ואילו נשיא התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר תקף בריאיון ל"מעריב" (29.4) את הצורך בהצמדת השכר להתייקרויות.

אין זה מקרי כי ממשלת בנט-ליברמן יושבת בחיבוק ידיים אל מול השתוללות המחירים, ואינה מוכנה לפצות את העובדים על יוקר המחיה הגובר. סטירה מצלצלת זו בפניהם היא יישור קו לסירובם של המעסיקים לכל הצעה לתוספת בשכר העובדים – יד רוחצת יד. במשק שבו שיעור האבטלה נמוך ובו הלחצים להעלאת השכר גוברים, מתאחדים משרד האוצר והמעסיקים ועושים יד אחת כדי למנוע תוספות ולהגביר את הניצול. כך מצליחים בעלי ההון להגדיל את הערך העודף שהם נוטלים מעבודתם של השכירים.

שני אתגרים עומדים כעת בפני מעמד העובדים בישראל: ראשית, עליו לחתור להשגת תוספות שכר ריאליות, בכל הסקטורים, בכל החזיתות וברמה הארצית. שנית, עליו להבטיח כי שכר המינימום יעמוד על לפחות 70% מהשכר הממוצע. מה שטוב לפועל, טוב לישראל.

אפרים דוידי