האיגוד מערער על התוצאות: הנהלת אמזון ניצחה בהצבעה על התארגנות העובדים באלבמה

על פי הודעת ההנהלה, אמזון ניצחה בפער גדול עם סיום ספירת הקולות בהצבעה ההיסטורית שקבעה כי עובדי מחסן שלה בעיר בסמר שבמדינת אלבמה, לא יתאגדו, ובכך התבדו התקוות כי יהפכו לעובדים הראשונים של קמעונאית האינטרנט בארה"ב שמתאגדים. בעקבות ההודעה מניית אמזון קפצה ב-2.2% במסחר בוול סטריט. על פי המידע שמסרה ההנהלה, אמש (שישי) עם סיום ספירת הקולות הצטיירה תמונה עגומה: 1,798 קולות – יותר ממחצית מ-3,125 הקולות – הצביעו נגד התאגדות, לעומת 738 קולות בעד.

אך יו"ר איגוד עובדי הקמעונות, הסיטונות וחנויות (RWDSU) סטיוארט אפלבאום, טוען שנרשמו אי-סדרים רבים במהלך ההצבעה. לפי איגוד העובדים התקבלו מאות בקשות לפסילת קולות, רובן מהצד של הנהלת אמזון. אם הפער בין הצדדים בסוף ספירת הקולות יהיה נמוך יותר ממספר הקולות עליהם הוגשה בקשת פסילה, התוצאות יוקפאו עד שיערך בירור על ידי הוועדה הלאומית ליחסי עבודה. ספירת הקולות הסופית עצמם צפויה להתחיל ביומיים הקרובים. גם לאחר קבלת התוצאות, יכולים האיגוד והחברה לבקש לערער על התוצאות ועל הליך ההצבעה.

יו"ר איגוד עובדי הקמעונות, הסיטונות וחנויות סטיוארט אפלבאום נואם בעצרת תמיכה בהתאגדות עובדי אמזון (צילום: פדרציית העובדים של לונג איילנד)

 

באמזון היו מודאגים שהקמת איגוד עובדים באלבמה תגרום לתגובת שרשרת ברחבי ארה"ב, ושעובדים נוספים יקומו וידרשו תנאי עבודה ושכר טובים יותר. מנגד, איגודי העובדים קיוו כי המהלך יעורר עובדים מכל רחבי העולם ויגרום להם להתאגד. יצוין שמחסני התאגיד באירופה מאוגדים ופורצות בהם שביתות לעיתים קרובות בגלל תנאי העבודה הירודים.

הנהלת התאגיד האמריקאי נאלצה בשבוע שעבר להתנצל בפני חבר הקונגרס הדמוקרטי מארק פוקן והודתה שטעתה בכך שהכחישה את טענתו שנהגי החברה נאלצו "להשתין בבקבוקים" בזמן עבודתם. ההתנצלות מגיעה במקביל למהלך ההתאגדות של עובדיה בארה"ב. "אנו יודעים שלנהגים הייתה בעיה לאתר שירותים בזמן עומסי תנועה או נסיעה בדרכים כפריות, וכי דבר זה קרה יותר בזמן מגפת הקורונה – אז נסגרו שירותים ציבוריים", נאמר בהצהרת החברה.

ההודאה הגיעה שבוע לאחר שפוקן ביקר את תנאי העבודה באמזון ואמר: "לשלם לעובדים 15 דולר לשעה לא הופך אותך למקום עבודה מתקדם כאשר אתה לא מאפשר להם להתאגד ומאלץ אותם להשתין בבקבוקים". אמזון הכחישה אז את הדברים וענתה לחבר הקונגרס בציוץ: "אתה לא באמת מאמין שהם משתינים בבקבוקים נכון? אם זה היה נכון, אף אחד לא היה עובד אצלנו". ההתנצלות של אמזון מגיעה במקביל למהלך ההתאגדות של עובדיה במחסן החברה אלבמה, שעשוי להביא להקמת איגוד ראשון לעובדי החברה בארה"ב. לפני שבועיים שבתו והפגינו נהגי אמזון בהודו המאוגדים במחאה על תנאי העבודה והשכר.

ידיעות שפורסמו בספטמבר האחרון בתקשורת האמריקאית דיווחו כי אמזון עוקבת אחר עובדים במטרה להגביר את תפוקת ולמנוע את ההתאגדות ברחבי ארה"ב. על פי המחקר החברה משתמשים בכלים כמו תכנית ניווט, מצלמות תרמיות, מצלמות אבטחה כדי לעקוב אחר העובדים במחסנים ובחנויות. בספטמבר האחרון החברה פרסמה אנליסט שיועסק במטרה לאתר ולחשוף פעילים המנסים לאגד את העובדים.

 

הודעת יו"ר איגוד עובדי הקמעונות, הסיטונות וחנויות סטיוארט אפלבאום על תוצאות הבחירות (באנגלית)

https://www.rwdsu.info/amazon_illegally_interfered_in_union_vote_rwdsu_to_file_objections_and_related_ulp_charges_to_hold_amazon_accountable_for_their_actions

 

ההתאחדות הבינלאומית של עובדי אמזון בפייסבוק:

https://www.facebook.com/AmazonWorkersInternational

 

עוד על התארגנות העובדים בארה"ב בעקבות הקורונה, ב"זו הדרך" 50 (עמ' 8):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/12/G50_2020.pdf