האוצר דורש פיטורים: מחאה קולנית של עובדי אל על מול משרדי החברה לאחר פיצוץ המו"מ

כ-2,000 מעובדי אל על מחו בצהריים (חמישי) מול משרדי ההנהלה בעקבות דחיית ההנהלה את הצעת ההסתדרות והעובדים. לדבריהם "זו הצעה שמשקפת התייעלות בהיקף של מיליארד דולר בעוד ההנהלה ובעלי החברה לא נתנו שקל". יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, מסר : "הנהלת אל על גזרה גזר דין מוות על החברה תוך שהיא זורקת את עובדיה הנאמנים אשר ליוו את החברה במשך שנים רבות. לא יעלה על הדעת שבשנת 2020 ואחרי כל ההבטחות שקיבלנו אף אחד לא יעצור את האטימות והחזירות בחברת אל על".

מחאת עובדי אל על נגד הפיטורים, בצהריים מול משרדי ההנהלה (צילום: ועד עובדים)

יצוין שאמש התפוצץ המו״מ בין ההסתדרות ומועצת עובדי אל על לבין הנהלת החברה. ההנהלה דחתה על הסף כל הצעה שהונחה על שולחן הדיונים, כאשר העובדים היו מוכנים לוותר על שכר של מיליארג דולר על פני תקופה של 7 שנים, לרבות הצעות חל״ת וויתורים כואבים נוספים. העובדים טוענים עוד כי הצעתם, שהוכנה על ידי היועץ פרופסור ירון זליכה, כללה הסכמה ליציאה לחופשה ללא תשלום, לפיטורי עוד 300 עובדים זמניים, בנוסף ל-400 שכבר פוטרו, ויתורי שכר של 20%-15% ופרישה מוקדמת של 400 עובדים נוספים.

יו״ר ההסתדרות, ארנון ברדוד, מסר אמש: "בתום מו״מ מרתוני שהובלתי במשך שתי יממות רצופות, הנהלת אל על דחתה את כל ההצעות שגיבשנו בשיתוף עם עובדי החברה. יש כאן משבר שלא היה כמותו וההנהלה מסרבת להפנים את גודל השעה ואת האחריות הכבדה שמוטלת על כתפיה. אני חרד לגורלה של אל על וקורא להנהלה להתעשת. על ההנהלה לקבל את הצעת ההסתדרות ולשוב לשולחן המו״מ".

כדי להמשיך ולפעול החברה ביקשה מהמדינה סיוע כספי, אך זה מותנה עלידי אגף התקציבים באוצר בתוכנית הבראה קשה במיוחד והדורשת פיטוריהם של כ-1,200 עובדים – 60% מתוכם הם עובדים קבועים. אל על מעסיקה 6,300 עובדים, וכבר כעת 80% מהם יוצאים לחל"ת, כאשר 90% מהטייסים בחברה (באל על מועסקים כ-650), צפויים להיות חלק מזה. טייסי אל על הציעו לקזז 20% משכרם, שממילא נפגע בכ-30% בשל לו"ז הטיסות הדל. באופן מיידי, אל על צריכה לממן תחזוקת מטוסים ושכר של 1,300 עובדים שישמרו על הפעילות המועטה של החברה.

עוד על מצבם של העובדים בענף התעופה, בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמ' 5):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/03/G11_2020.pdf