האו"ם: אין הוכחות לשימוש צבאי בבניינים אזרחיים שהופצצו בידי ישראל בעזה

נציבת זכויות האדם של האו"ם ונשיאת צ'ילה לשעבר, מישל בצ'לט, אמרה היום (חמישי) שהארגון הבינלאומי לא קיבל כל הוכחה לכך שבניינים אזרחיים ברצועת עזה שהופצצו על ידי ישראל שימשו למטרות צבאיות. בצ'לט גם קראה לחמאס להימנע מירי חסר הבחנה לעבר ישראל.

עוד אמרה שהתקיפות הישראליות בעזה מעלות חשש כבד לגבי הציות של ישראל למשפט הבינלאומי, והוסיפה שהן עשויות להיחשב כפשעי מלחמה אם יימצא שהשימוש בהן היה לא פרופורציונלי. "למרות טענות ישראל שרוב הבניינים שיכנו ארגונים חמושים או שימשו למטרות צבאיות, לא מצאו שום ראיות בקשר לזה", הדגישה בצ'לט. היא גם קרא לישראל להפסיק לגרש משפחות פלסטיניות מבתיהן בגדה המערבית.

שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מאלכי, אמר בדיון ש"ישראל, רשות הכיבוש והאפרטהייד, ממשיכה בפשעים, במדיניות ובחוקים שלה כדי לגבש מערכת קולוניאלית ומערכת אפרטהייד". מועצת זכויות האדם של האו"ם התכנסה היום בז'נבה לדון בהצעה להקים ועדת חקירה בינלאומית שתחקור את הפרות זכויות האדם שבוצעו במסגרת מבצע "שומרי החומות". הדיון המיוחד נערך לבקשת מדינות מוסלמיות החברות בארגון בן 47 החברות, והן גם אלה שהעלו את ההצעה להקים ועדת חקירה בינלאומית.

יצוין שמזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אף הוא מתח ביקורת בשבוע שעבר  על ההפצצות הישראליות בעזה ועל ירי הרקטות של חמאס לעבר ישראל, ואמר ששני הצדדים הפרו חוקי מלחמה וחייבים להפסיק את פעולות האיבה."פעולות האיבה גרמו לנזק חמור לתשתית אזרחית חיונית בעזה, כולל כבישים וקווי חשמל, והוסיפו למשבר ההומניטרי", אמר מזכ"ל האו"ם.

"מאות בניינים ובתים נהרסו, ניזוקו או הפכו לבלתי ראויים למגורים. תקיפות אוויריות גרמו לנזק בכמה בתי חולים, שכבר סובלים ממחסור באספקה. הלחימה הותירה אלפי פלסטינים חסרי בית ואילצה יותר מ-50 אלף בני אדם לעזוב את בתיהם ולחפש מקלט בבתי ספר של אונר"א, במסגדים ובמקומות אחרים שבהם גישה מועטת למים, אוכל, היגיינה או שירותי בריאות", הוסיף.

בתוך כך, המתאמת ההומניטרית לשטח הפלסטיני הכבוש, לין הייסטינגס, השיקה היום תוכנית חירום לתמיכה בבני האדם שנפגעו בסבב האחרון של הסלמה ואלימות בעזה ובגדה המערבית, לרבות ירושלים המזרחית. יחד עם מזכ"ל האו"ם ותת־המזכ״ל ומתאם סיוע החירום מארק לוֹאוּקוֹק, קראה הייסטינגס לכל המדינות החברות בארגון לתרום ביד רחבה לתוכנית בעלות של 95 מיליון דולר, כדי לאפשר ליישמה במהירות וביעילות בשלושת החודשים הקרובים. כשביקרה בעזה מייד לאחר הפסקת האש נפגשה הייסטינגס עם פלסטינים שאיבדו את בתיהם או את מחייתם בשל העימות. היא חזתה בנזק שנגרם לתשתית אזרחית, שהותיר 800 אלף בני אדם ללא גישה סדירה למים זורמים.

בשל הנזק לתשתית הביוב, מוזרמים לים שפכים לא מטוהרים בכמויות היוצרות מפגע בריאותי וזיהום. נזק שנגרם ל־54 מוסדות חינוך פוגע בגישתם של ילדים לחינוך, ונזק לשישה בתי חולים ול־11 מרכזי רפואה ראשונית פוגע במתן שירותי בריאות. כמויות הדלק המוגבלות והנזק שנגרם לרשת החשמל צמצמו את גישתם של בני אדם ברחבי הרצועה לחשמל ל־6-4 שעות ביום בממוצע, והדבר מקשה עוד יותר על אספקת השירותים הבסיסיים הללו. כל זאת קורה בשעה שמערכת הבריאות כורעת מלכתחילה תחת נטל מגפת הקורונה.

בתחילת השבוע הודיעה הייסטינגס על הקצאה של 18 מיליון דולר מהקרן ההומניטרית לשטח הפלסטיני הכבוש. הודות למימון זה, לצד 4.5 מיליון דולר נוספים שהקצה מתאם סיוע החירום לואוקוק, האו"ם והארגונים הלא ממשלתיים השותפים כבר משקמים את גישתם של בני אדם למזון, מים, רפואה ושירותים בסיסיים אחרים. אולם, מימון נוסף נדרש מהמדינות החברות באו"ם כדי להבטיח שהצרכים ההומניטריים יקבלו מענה.

"בשבועות האחרונים חזה בסבב נוסף של אלימות והרס שאזרחים חווים על בשרם", אמר גוטרש. "ילדים ומבוגרים נהרגו, אלפים נפצעו. חייהן של משפחות שוסעו. כעת מחובתנו להרחיב את התמיכה הניתנת למי שזקוקים לה יותר מכול. אל לנו לאכזב אותם". "אנו שוקדים על ייצוב הפסקת האש כדי להבטיח שאף אחד מהצדדים לא יסלים שוב את העימות כפי שקרה החודש," הוסיף גוטרש. "בסופו של דבר אנו זקוקים לאופק מדיני מבטיח, שיש בו כדי לשים קץ לעשרות שנים של כיבוש צבאי, קיפאון מדיני, תחושת עוול וחוסר תקווה".

 

סרטון – דברי נציבת זכויות האדם של האו"ם מישל בצ'לט בדיון שנערך היום:

 

עוד בנושא:

המחיר הכבד שמשלמים האזרחים: 11 ימי לחימה בדרום שהרחיקו את השלום והעמיקו את האיבה