האגודה לזכיות האזרח דורשת הנגשה מלאה לשפה הערבית של אתרי האינטרנט הממשלתיים

האגודה לזכיות האזרח דורשת הנגשה מלאה לשפה הערבית של אתרי האינטרנט הממשלתיים. האגודה פנתה לאחרונה לראש הממשלה, נפתלי בנט, ולמשרדי הממשלה בדרישה כי יפעלו להנגשה מלאה לשפה הערבית של אתרי האינטרנט הממשלתיים, שתכלול את כל דפי המידע והשירותים המקוונים שמופיעים באותם אתרים. "דרשנו שבמענה לפנייתנו תהיה התייחסות לתוכנית הממשלתית בתחום זה, שתכלול פירוט אודות התקציב עבור ההנגשה השפתית לערבית, לוחות הזמנים לביצוע, סוג והיקף התכנים שיתורגמו לערבית וזהות הגוף הממשלתי המופקד על יישום ההנגשה השפתית", נמסר.

לחברה הערבית, המהווה כ-20% מאוכלוסיית המדינה, מונגשים שירותים מקוונים מצומצמים, דלים וחלקיים ביותר, והיא נותרה מאחור, ללא גישה ראויה ומספקת למידע ולשירותים בסיסיים בשפתה. מחקר שפרסם לאחרונה איגוד האינטרנט הישראלי העלה שרק 10% מן התכנים באתרי האינטרנט הממשלתיים נגישים בשפה הערבית, וכי ברבים מהמשרדים והרשויות מידת ההנגשה אף פחותה מכך ובצורה ניכרת.

בפנייה ציינה עו"ד גדיר ניקולא, מנהלת היחידה לזכויות המיעוט הערבי באגודה, כי רבים מקרב האוכלוסייה הערבית בישראל אינם שולטים בשפה העברית על בוריה, בעיקר בקרב אוכלוסיות מוחלשות כמו נשים או אנשים בני 65 ומעלה. עבורם, אי הנגשת התכנים המקוונים בשפתם כמוה כהסתרתם מפניהם.

עו"ד ניקולא הדגישה כי מחדלן ארוך השנים של הרשויות להנגיש מידע ושירותים בסיסיים לדוברי עברית פוגע בזכויותיהם של תושבי ואזרחי המדינה הערבים לשוויון ולכבוד, וביכולתם לממש זכויות בסיסיות אחרות ובכללן הזכות לבריאות, הזכות לקיום בכבוד, הזכות לחיי משפחה, זכות הפרט להשמיע את טענותיו. "אי הנגשת השירותים והמידע המקוונים בשפה ערבית סותר גם את חובתם של משרדי הממשלה, כרשויות ציבוריות, לפעול בתקינות, בהגינות, בסבירות, בשוויון ובכבוד כלפי כל אדם שאותו הם משרתים", כתבה ניקולא.