האגודה לזכויות האזרח דורשת לחקור את אלימות המשטרה בהפגנה בה הותקף ח"כ כסיף

האגודה לזכויות האזרח פנתה ביום שלישי האחרון ליועצת המשפטית של המשטרה בדרישה לחקור את ההתנהלות האלימה והמסוכנת של שוטרי יס"מ בהפגנה השבועית בשייח' ג'ראח ביום שישי האחרון. יצוין שבמהלך המחאה הותקף בברוטליות ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת).

שוטרים נגד מפגינים, ביום שישי שעבר, בהפגנה נגד הכיבוש וההתנחלויות בשייח' ג'ראח (צילום: אקטיבסטילס)

 

לדברי האגודה בעקבות האלימות המשטרתית באה לידי ביטוי, בין היתר בכיתור המפגינים, תקיפת מפגינים ושימוש ברימוני הלם בניגוד לנהלים. "דרשנו לחקור את האירוע בכללותו – את השימוש המופרז בכוח ואלימות ובאמצעים לפיזור הפגנות ללא כל צורך. בנוסף דרשנו לתדרך את הכוחות לאפשר להבא את קיום ההפגנה, שאינה טעונה רישוי המשטרה, ומתקיימת מדי שבוע מזה שנים, ללא כל פגיעה בסדר הציבורי", נמסר.

"נקודת המוצא היא כי זכות המחאה היא זכות יסוד מרכזית במשטר הדמוקרטי", נכתב בפנייה. "ההתנהלות המשטרתית בהפגנה ביום שישי האחרון חרגה מהכללים המנחים שנקבעו בפסיקה, מנהלי המשטרה ומכל אמת מידה של שימוש מידתי בכוח, ומשכך מחייבת חקירה מעמיקה והפקת לקחים מצד משטרת ישראל לקראת מחאות עתידיות".

ח"כ כסיף הגיש ביום ראשון האחרון תלונה במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בעקבות המכות שחטף מידי שוטרים במהלך הפגנה בסוף השבוע בשכונת שייח' ג'ראח. כסיף נשא דברים בעת הגשת התלונה ואמר כי "האלימות נגדי היא סימפטום. אנחנו יודעים שהאלימות לא מטופלת על ידי המשטרה. הכתובת כבר לא על הקיר אלא כתובה באותיות קידוש לבנה על חומת ההפרדה – רצח פוליטי הוא מעבר לפינה. נתניהו הוא פטריית רעל שצמחה מהדם של רבין". עוד הוא תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון פנים אמיר אוחנה על שלא התבטאו בנושא באופן פומבי: "זה שראש הממשלה והשר שלו, משרתו הנרצע, אמיר אוחנה, לא השמיעו הגה על האלימות כלפיי זה אומר דרשני. זה אומר מה בדיוק קורה פה ושיש לגיטימציה לאלימות". לדבריו "האזרחים בישראל היום נמצאים תחת איום מתמיד של אלימות ממי שאמור להגן עליהם. מה שאנחנו רואים עכשיו זה זליגה של הכיבוש האלים והפנייה של האלימות של הכיבוש כלפי אזרחים בישראל, קודם כל אזרחים פלסטינים אבל לא רק. האלימות המשטרתית משתוללת, נגד יוצאי אתיופיה, וכנגד חרדים, ונגד תושבים מוחלשים כמו בגבעת עמל ובכפר שלם בת"א ונגד אנשים עם מוגבלויות, ונגד נשים."

פרקליטו של כסיף, עו"ד דניאל חקלאי, מסר לעיתונאים למחרת: "רבע שעה לפני כן הוא שוחח עם מפקד התחנה, השוטרים הקיפו אותם, לכולם היה ברור שמדובר בחבר כנסת. אבל השאלה לא רלוונטית. זה חמור מאין כמוהו בלי קשר לשאלה האם מדובר בחבר פרלמנט, אזרח רגיל, איש ימין או שמאל, יהודי או ערבי, אלימות משטרתית חמורה", אמר.

על טענות המשטרה כי כסיף היה זה שפעל ראשון באלימות השיב עו"ד חקלאי: "אז אני אומר בצורה מאוד חדה, עם כל ההערכה לעבודת המשטרה, מדובר בשקר מדהים, בכזב מוחלט. החוק והפקודות מכריחים או מחייבים את שוטרי היס"מ לשאת מצלמות גוף, החל מאוקטובר 2020 השר לביטחון פנים פרסם את זה, עברו כל שוטרי היס"מ הכשרה כיצד להפעיל את מצלמות הגוף. אילו הגרסה של המשטרה הייתה אמיתית, הם היו משחררים את הצילומים ממצלמות הגוף ,העובדה שעד עכשיו לא שחררו שום סרטון מוכיחה שמדובר בשקר מוחלט וזה חמור כמעט כמו התקיפה עצמה".

"מח"ש פתחה בבדיקה וכמובן שח"כ כסיף יגיע לחקירה במח"ש ברגע שהוא יזומן אבל מכיוון שיש לו בצדק אמון מאוד מוגבל במחלקה לחקירות שוטרים, אני אומר את זה בצער, זאת אומרת שהמחלקה לחקירות שוטרים לא תמיד עושה את מלאכתה נאמנה, אנחנו יודעים על עשרות מקרים בהם המשטרה נהגה באלימות קשה, עצרה אנשים במסגרת מעצרי שווא או זימנה לחקירות הפחדה, ובהרבה מקרים סגרו את התיקים. אני אפנה בשמו של ח"כ כסיף ליועמ"ש, מנדלבליט, ונדרוש שהוא יפקח באופן צמוד על חקירת מח"ש כדי שאיש לא יוכל לטייח דבר, כדי שהאמת תצא לאור", הוסיף.

"אני אומר בצורה מאוד חדה, אני רוצה להאמין שמשטרת ישראל לא תעשה את זה במקרה הזה אבל מתוך ניסיון עצוב אני יודע שיש תיאומי עדויות וגרסאות, עצם העובדה שמשטרת ישראל כבר הוציאה גרסה כוזבת וחזרה בה מלמדת שיש פה ניסיון לשבש חקירה, תחילה דובר על אגרוף מטעמו, אח"כ המשטרה דיברה על בעיטה מטעמו, שניהם לא היו ולא נבראו – מדובר בשקר. הוא הותקף בצורה חמורה וזה קו אדום, חבר פרלמנט במדינת ישראל מותקף בידי שוטרים בצורה חמורה. אנחנו גם נגיע למח"ש ובמקביל נדרוש מהיועמ"ש שיפקח באופן צמוד על החקירה במח"ש", סיים עו"ד חקלאי את דבריו.

 

עוד בנושא:

תקיפת ח"כ כסיף בידי שוטרים בהפגנה בשייח' ג'ראח: המשותפת דורשת להקים ועדת חקירה

פונה לבית חולים: ח"כ כסיף הותקף בידי שוטרים בהפגנה נגד הכיבוש בשייח' ג'ראח

 

סרטון – שוטרים תוקפים אחה"צ את ח"כ כסיף בשייח' ג'ראח:

https://www.facebook.com/Alittihad44/videos/515617552786079

 

סרטון – ח"כ כסיף נואם בשייח' ג'ראח לפני תקיפת השוטרים:

https://www.facebook.com/ofercass/videos/2887971501485247