האגודה לזכויות האזרח דורשת להגביל את הצילום המשטרתי בהפגנות ומחאות

במהלך השנתיים האחרונות הורחב השימוש המשטרתי באמצעי תיעוד בהפגנות. השוטרים אינם בוחלים באמצעים ומשתמשים במצלמות נסתרות, ברחפנים ובשוטרים סמויים כדי לתעד את פניהם של מפגינים ובכך להטיל עליהם אימה. פעולת הצילום מבוצעת קרוב לפנים גם במקרים בהם ההפגנה חוקית ומתנהלת כסדרה.

שוטרת בתפקיד מתעדת הפגנה בירושלים (צילום: האגודה לזכויות האזרח)

 

המשטרה הסדירה בעבר את השימוש באמצעי תיעוד בהפגנות בפקודת המטה הארצי מתוך הבנה כי פעולות אלה מפרות את זכויות הפרט. אלא שהפקודה בוטלה בספטמבר 2020 ולא הוחלפה באחרת. מתשובות לבקשות חופש מידע בנושא עולה, כי מאז ביטול הפקודה "מתקיימת עבודת מטה לגיבוש מדיניות המשטרה בתחום".

בינתיים ממשיכה המשטרה לפעול בלא הנחיה מנהלית המסדירה את השימוש באמצעי תיעוד בהפגנות: היא לא  הגדירה נסיבות בהן ראוי לתעד הפגנות; לא חושפת כיצד, היכן או למשך כמה זמן היא אוגרת את התיעודים; ואינה חושפת איזה שימוש היא עושה בתיעודים. בנוסף, כל תחנת משטרה מחליטה לפי ראות עיניה באילו אמצעים להשתמש לתיעוד הפגנה המתרחשת בתחום אחריותה.

בעקבות פגיעה קשה זו בזכויות הפרט, פנתה האגודה לזכויות האזרח למשרד המשפטים בדרישה להסדיר ולהגביל את פעולות המשטרה בנושא. זאת, כדי למנוע פגיעה לא מידתית בזכויות המשתתפים בהפגנות ובאירועי מחאה. לפני כן, וכדי לאמוד את היקף התופעה ואת השפעתה, הפיצה  האגודה שאלון מקוון עליו ענו כ-120 משתתפים. הסקר העלה כי 88% מהמשיבים נתקלו בשוטר המתעד הפגנה בה השתתפו באמצעות מצלמה או באמצעות רחפן. עוד העלה הסקר כי רוב מוחלט של המשתתפים רואה בתיעוד המשטרתי פעולה שתפקידה לזרוע פחד, הרתעה וחשש מהפללה.

עו"ד אן סוצ'יו ורכזת חופש המחאה באגודה לזכויות האזרח סיון תהל כתבו למשנה ליועץ המשפטי לממשלה: "צילום משטרתי של מפגינים הוא מעשה רגיש בעל השלכות קשות על חופש הביטוי והמחאה ועל הזכות לפרטיות. המשטרה פוגעת בזכויות יסוד שעה שהיא מתעדת אזרחים המשתתפים בהפגנות חוקיות, ואוגרת את התיעוד לצורך שימוש עתידי". "פעולת התיעוד כשלעצמה, גם בלא קשר לשימוש הנעשה בו, מייצרת הרתעה כוחנית מפני השתתפות בהפגנות. לאחרונה אף פורסמו ידיעות בדבר הצטיידות המשטרה במערכות זיהוי פנים. אלה מאפשרות לה לזהות ולתעד כל משתתף בהפגנה, תוך קבלת גישה לפרטיו האישיים".

האגודה לזכויות האזרח קראה למשטרה להגביל בדחיפות את התיעוד בהפגנות, ולקבוע כללים והגבלות ברורים באשר לנסיבות המצדיקות אותו. עוד קראה האגודה להסדיר ולפרסם נהלים ברורים באשר לאופן התיעוד, כמו גם לאופן אגירתו. האגודה עומדת על חשיבות השמירה על פרטיות המצולמים ועל גישת הציבור לחומר המתועד.

ריקה הלוי